Hlavní obsah

Zájem o polotovary na výrobu vánočních ozdob z Rautisu roste

PONIKLÁ

Výrobce tradičních vánočních ozdob ze skleněných perlí Rautis z Poniklé na Semilsku zaznamenává rostoucí zájem o polotovary, které umožňují domácí výrobu. V nejbližších dnech proto rozšíří nabídku svého internetového obchodu právě o perly a potřeby pro ruční práce. Rozšíření sortimentu má zajistit firmě odbyt a pomoci jí obstát v konkurenci levné asijské produkce.

Článek

Ručně vyráběné ozdoby z foukaných perlí se v Poniklé na Semilsku vyrábějí už přes 100 let. Sklárna nabízí kolem 14 000 vzorů, z nichž některé pocházejí i z počátku minulého století. Podobný sortiment začali nabízet čínští výrobci, ozdoby jsou ale buď z plastů nebo strojově vyráběné. Lidé jim často dávají přednost, protože jsou levné. Tradiční české skleněné ozdoby jsou drahé kvůli velkému podílu ruční práce a pro českého zákazníka se v posledních letech staly luxusním zbožím. Ne každý si může dovolit za jedinou ozdobu zaplatit 50 korun, ale také desetinásobek.

Rautis proto začal loni nabízet na internetu stavebnice některých ozdob. "Zájem je velký, řada lidí si ale chtěla zvolit určitou barevnost a to stavebnice neumožňují. Proto chceme nabídnout větší výběr jednotlivých polotovarů," vysvětlil Kulhavý. Nyní firma nabízí 11 stavebnic tradičních hvězdiček v ceně od 89 do 199 korun. V každé z nich je materiál a návod na výrobu tří ozdob. Zákazník tak má šanci získat oblíbenou dekoraci až o třetinu levněji, než když ji koupí hotovou. Společnost připravuje i velké sety určené hlavně do škol. 

Díky polotovarům by se podle Kulhavého měla nabídka internetového obchodu rozšířit ze současné zhruba stovky položek na trojnásobek. "Stavebnice hodně kupují i turisté, kteří do sklárny přijíždějí na exkurze," řekl Kulhavý. Dodal, že kvůli rostoucímu zájmu o vlastní výrobu ozdob otevřela firma i dílnu, kde se návštěvníci montáž učí a ozdoby si mohou odnést. 

Ještě před dvěma lety vyráběl Rautis z 95 procent pro zahraniční odběratele, zejména pro americký trh. Export se ale postupně snižuje a stejně klesají i tržby společnosti. Zatímco v roce 2004 se obrat pohyboval kolem 12 milionů korun, loni byl poloviční a letos bude zřejmě podobný. Rautis proto snížil počet zaměstnanců ze 40 na polovinu a stále více se snaží oslovovat tuzemského zákazníka. K tomu má pomoci i internetový obchod. "Loni jsme měli za celý rok obrat 50 000 korun, letos už jsme tyto tržby překročili, a to máme před sebou Vánoce, kdy se tradičně prodává nejvíce," poznamenal Kulhavý, který věří, že zájem o toto zboží poroste.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám