V Nigérii, nejlidnatější zemi Afriky, se nadnárodní společnosti vrhají do nelítostné války, aby uchvátily nevyužitý trh s obrovským potenciálem: více než polovina ze 190 milionů obyvatel je mladší třiceti let. Nigerijci, z nichž asi polovina vyznává islám, nepijí více než devět litrů piva na osobu za rok, zatímco třeba Jihoafričané zkonzumují v průměru 57 litrů, uvádí studie Euromonitoru international.

V místním odvětví dlouho dominovaly Nigerian Breweries, díky značkám jako je Gulder, Star a světově známý Heineken. Tento zlatý věk ale může skončit po nedávném příchodu belgického giganta Anheuser-Busch InBev, který tuto téměř monopolní situaci ohrožuje. Skupina otevřela nový závod na okraji Lagosu a právě uvedla na trh Budweiser, aby konkurovala úspěchu Heinekenu a naklonila si mladou generaci afrických spotřebitelů.

Válka o pivo

Koncerty, týdny módy, večírky na lodích: výrobci piva tam spolu soupeří, aby si získali mládež sponzorováním různých akcí a také agresivní reklamní kampaní. Horizontu nad Lagosem, tedy ekonomickou metropolí západní Afriky s 20 miliony obyvatel, tudíž dominují obrovské reklamní panely. Zástupci pivovarů obcházejí majitele restaurací a klubů, aby jim nabídli ty nejlepší ceny.

„Velké ryby začínají chápat, že město má nového šerifa,“ ironizuje Tony Agah, šéf místního závodu AB InBev. „Je to válka o pivo,“ dodává. Jeho podnik na výrobu piva je největší v západní Africe. Vyrostl uprostřed bujné vegetace ve vznikající průmyslové zóně. Zelené lahve piva Trophy a hnědé lahve Budweiseru defilují na běžícím pásu v gigantickém labyrintu z oceli. Vzduch je tu vlhký a prosycený výpary z fermentace.

Před otevřením pivovaru musela společnost AB InBev opravit silnice a instalovat šest generátorů, každý o 12 megawattech, aby se bránila před neustálými výpadky elektrického proudu. „Normálně bych vyráběl jen pivo. Ale tady musím vyrábět i elektřinu,“ směje se Agah.

Trh láká i přes překážky

Nicméně pro investory a průmyslníky není nedostatečná infrastruktura tou největší překážkou. Hlavním problémem je nestabilní hospodářská politika. Před dvěma lety upadla Nigérie do nejhorší recese ve svých dějinách, způsobené především poklesem cen ropy. Ta představuje drtivou většinu jejího exportu. V letech 2016 a 2017 bylo pro nadnárodní společnosti obtížné importovat suroviny. Intervencionistická ekonomická politika státu investory nepovzbudila, spíše naopak.

Slibný nigerijský trh s deseti miliony spotřebitelů ale i přes překážky pivovary láká. „Je to dlouhodobá investice s velkými výhodami,“ vysvětluje ředitel Nigerian Breweries Emmanuel Oriakhi. „Mnozí si ještě vyrábějí alkohol podomácku, na zahradě nebo na dvorku,“ říká.

Jeho hlavním konkurentem je dnes AB InBev. „Jsme připraveni utkat se v každém boji,“ zdůrazňuje Oriakhi, jehož společnost si pro sebe zajistila 60 procent trhu. „Jsou vítaní, bude to jen zajímavější,“ dodává se širokým úsměvem.

Může se vám hodit na Seznamu: