Hlavní obsah

Návrhář Roman Humlíček: Čeští muži patří v Evropě k těm lépe oblékaným

Novinky, Eva Dvořáková

Roman Humlíček říká, že vztah a cit pro módu si utváříme už v dětství a že pro většinu chlapců je podvědomým vzorem jejich otec. Kreativní návrhář významné české firmy Blažek, která nabízí volnočasové i společenské pánské oblečení a doplňky, k práci v módním průmyslu směřoval už od malička.

Foto: Tino Kratochvíl.

Roman Humlíček

Článek

Jak jste se dostal k práci návrháře a designéra?

Směřoval jsem k tomu už od narození. V domě, kde jsem se narodil, byla krejčovská dílna mého dědečka. Tu založil už můj pradědeček, který se vyučil krejčím v roce 1883 a šil ve Vídni. Od malička jsem si v téhle dílně hrál nebo klečel na židli vedle šicího stroje a pozoroval dědečkovy ruce při práci. Vůbec jsem si nepřipouštěl, že bych snad nenavázal na rodinnou tradici. Už od malička mě to k téhle práci táhlo.

Co vaše začátky?

Kalhoty jsem uměl ušít ještě dřív, než jsem nastoupil na školu. Vyučil jsem se krejčím a pak pokračoval dál ve studiu na průmyslové škole. Na další školu už jsem ale neměl trpělivost. Bylo po sametové revoluci a já měl velkou touhu dělat řemeslo a pokračovat v rodinné tradici. V roce 1991 jsem si založil vlastní studio a začal se zakázkovým šitím. Mezi mými zákazníky byli i módní návrháři a brzy začaly přicházet nabídky od velkých módních značek, abych se podílel na tvorbě jejich kolekcí.

Na konci devadesátých let jsem se potkal s Ladislavem Blažkem, od kterého po čase přišla nabídka ke spolupráci. Měl jsem tehdy shodou okolností víc nabídek od zavedenějších značek, ale dal jsem přednost značce Blažek, kde jsem mohl začít prakticky od začátku s lidmi, kteří měli velkou touhu dosáhnout úspěchu. Ta spolupráce trvá dodnes.

V čem je ta spolupráce výjimečná?

Především v tom, že spolupracujeme s nejlepšími tkalci, můžeme být u všeho podstatného, co se v této branži v současnosti děje. Dnešní kolekce vznikají pro mladou generaci mužů, pro které už není životní prostor ohraničen státní hranicí. Evropa je otevřená a my máme veliké štěstí, že v ní můžeme žít a pracovat. Krejčovské řemeslo těží z evropské tradice, která je uznávaná a ceněná na celém světě.

Jak jsou na tom čeští muži s módou?

Vztah českých mužů k módě je pro mě povinným námětem k uvažování. Podle mě vychází především z rodinné tradice. Většině chlapců je vzorem jejich otec a jejich blízcí. Vzpomínám na to, jak si můj táta ráno před odchodem do zaměstnání vázal kravatu, vždycky se mi líbilo, s jakou zručností to prováděl.

Proto si myslím, že si vztah k oblečení vytváříme hlavně v mládí. Oblečením vyjadřujeme náš vztah k sobě i ke svému okolí. Výjimečná událost si žádá výjimečný oděv. To platí u nás, stejně jako všude na světě. Někteří lidé nedělají rozdíl v tom, co se na jakou příležitost hodí a co ne. Zjednodušují si to oblečením, které je určené spíš do přírody a svoji pohodlnost vydávají za výraz svobody a moderního životního stylu.

Můžete porovnat styl českých a evropských mužů?

Český prostor byl po staletí pod německým, respektive rakouským vlivem. Pánská konfekční móda v Čechách se tedy dala nejvíce přirovnat k módě německé, která si potrpí na pevný tvar, pohodlný střih a "perfektní" strojové zpracování, znaky ruční práce se považují za nedokonalost.

Pánská móda ve světě je ale několik posledních desetiletí především pod vlivem italským, který je založený na měkčím zpracování, dokonale padnoucím střihu a krejčovských detailech. Vlivem postupné generační výměny se dnes i u nás stále víc prosazuje přístup italský. Takže teď je to sice taková všehochuť, ale vyvíjí se to správným směrem. Za mě patří Češi v evropském srovnání k dobře oblečeným.

Jaké jsou trendy na příští rok?

Moderní společenské oblečení je dnes založené především na odlehčených, převážně elastických materiálech, vyrobených z přírodních surovin. Košile musí být z bavlny a oblek z vlny. Odlehčené je i zpracování. Díky tomu šlo oblečení dolů s váhou a je pohodlnější. Higlightem v pánské kolekci Blažek na jaro/léto 2016 jsou měkká elastická saka a dvouřadové zapínání. Inspirací je lifestyle z období 70. let 20. století - dnes tzv. vintage. Je tím inspirovaná barevnost, použité vzory i tvarování.

Čemu byste dal v módě tzv. "never more"?

Společenské košili s krátkým rukávem.

A co je naopak základem pánského šatníku?

Džíny a bílá košile.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám