Článek
Více než padesátka hostů zaplatí vstupné a na nic nečeká. Okamžitě začnou hrát stolní kopanou nebo dětský kulečník, závodit na autodráze nebo soutěžit na podlaze s dálkově ovládanými autíčky.
Nezdá se, že by některého z mužů, ponejvíce ve věku mezi třiceti a padesáti lety, zaskočila skutečnost, že řádí mezi policemi s panenkami, bublifuky, růžovými a tmavě červenými plyšovými zvířátky a hradem sestaveným ze stavebnice firmy Playmobil. Jsou prostě v ráji všech opravdických kluků. Atmosféra připomíná něco mezi dětskou oslavou narozenin, zaujatým fanděním na fotbalovém stadiónu a dlouho připravovanou pánskou jízdou rozjívených svobodných chlapíků.
První večer pro hodně velké kluky Lehmann uspořádal už před čtyřmi lety. Důvod byl jednoduchý: šlo o charitativní akci, jejíž výtěžek posloužil dobré věci. Nadšené přijetí ho utvrdilo v názoru, že by měl organizovat noční hraní pro dospělé v německém Hannoveru pravidelně.
Dárek od manželky – to nemá chybu
Muži, kteří se vypraví do prodejny s hračkami po jejím uzavření, se chovají naprosto přirozeně. Hlučí, řvou, vzájemně se poplácávají po zádech. „Tohle není partie pokeru,“ vysvětluje se širokým úsměvem jeden z nich, obrýlený čtyřicátník, který si na polici s dětskými pokojíčky odložil svrchník, sako i kravatu a zul si lakýrky. Mezi hosty se obratně proplétá majitel s čerstvými voňavými preclíky, které hosté zakusují k pivu.
Urs Natschka vstupenku do klukovského ráje dostal od manželky jako dárek k 45. narozeninám. „Uvolněná, příjemná atmosféra mě příjemně překvapila,“ říká otec čtyř dětí. „Toto místo mně silně připomnělo dobu, kdy jsem jako kluk na špičkách zvědavě nahlížel do výloh hračkářství.“
Ralph Sander zavítal do Lehmnannovy prodejny s dalšími jedenácti kolegy z práce. „Je to mnohem lepší než jakákoli počítačová hra,“ potvrzuje prodejce automobilů v krátké přestávce mezi jednotlivými hrami.
Hračky kupovat nemusí
Vstupné na možnost se zabavit na čtyři hodiny sobotního večera v hračkářství vás přijde na 40 eur (1096 Kč). Nikdo ale nikoho nenutí si hračky koupit. „Nejsme na předváděcí akci u někoho v obýváku,“ směje se Lehmann. Nicméně každá akce pro muže, kteří na chvíli zapomenou na povinnosti, prodej hraček zvýší. Až příště uvidí dálkově řízený model vrtulníku, určitě sáhnou po peněžence.
„Obchodníci se všude snaží přijít s novinkami,“ přiznává Willy Fischer, výkonný ředitel Sdružení německých prodejců hraček. „Nápad otevřít obchod na noc, aby se velcí hoši mohli vrátit do svého dětství, skutečně zabral. Díky takovým akcím se o naše výrobky začali více zajímat dospělí,“ potvrzuje Fischer. „Koneckonců dospělí nejsou nic jiného než přerostlé děti.”