„Je to samozřejmě zvyšující se kvalitou domácí produkce a také podporou, kterou víno má. Vždyť například chráněnou značku Vína z Moravy, vína z Čech pozná bezpečně 61 procent dotázaných,“ uvedl Pavel Večeřa z Vinařského fondu ČR.

„V popularizaci nápoje nám hodně v poslední době pomohl také výběr tváře, která kampaň provází. Jak z průzkumů vyplývá, herec a hudebník Ondřej Brzobohatý byl velmi dobrá volba. Dotazovaní v Čechách ho berou jako svého, tedy českého rodáka, ovšem stejné pocity mají i na Moravě, kde je považován díky otci spíše za Valacha,“ dodal.

V desátém ročníku odstartují 11. listopadu degustace mladých vín se známkou Svatomartinské. Ani v letošním, vinařsky mizerném, roce nebude o svatomartinská vína nouze, na trhu se jich objeví zhruba dva milióny lahví.

V souvislosti s neúrodou a špatnou kvalitou, pod kterou se podepsaly deštivé dny, vinaři vzhlížejí k Bruselu. Tady by měl zemědělský výbor EK rozhodnout o požadavku vinařů napříč Evropou o možnosti doslazovat letošní mošty, protože hrozny se musely sklidit dřív.