Hlavní obsah

Tvůrce Cyanide & Happiness: Dříve jsme si z AIDS a zneužívání utahovali častěji

Novinky, Jakub Kynčl

Komixové štěky Cyanide & Happiness jsou jedním z nejsilnějších zábavních trendů internetu posledních let. Ne, nejde o novodobého Garfielda, ačkoliv je model vydávání vtípků podobný. Jde o pořádně ostrý humor v podání skupiny kreslířů, kteří se svou prací vysloveně baví. A početná skupina miliónů následovatelů na Facebooku a Twitteru ukazuje, že své řemeslo dělají sakra dobře.

Foto: Explosm.net

Humor Cyanide & Happiness není pro každého, milióny lidí po celém světě na něj však nedají dopustit.

Článek

Skupinka mladých kreslířů, schovávající se za týmovým jménem Explosm, původně neplánovala stvořit komix. Od začátku je více lákala tvorba vtipných videí. Paradoxně se však ale proslavili právě komixem, a díky tomu se jim povedlo skrz portál Kickstarter v únoru 2013 nashromáždit od fanoušků 770 tisíc dolarů (skoro 16 miliónů korun) a opět se vrhnout do víru animace a tvorby pravidelných videovtípků.

„Ještě hodně dlouho před webovými komixy jsme byli nadšenci do amatérské animace. Tak jsme se vlastně všichni poznali, když jsme uznávali práci jeden druhého - tehdy jsme ale byli děti školou povinné. Vytvářeli jsme flashová videa a zveřejňovali je na různých stránkách. Pak přišla vysoká škola a nám ubyl čas. A tehdy se zrodil komix Cyanide & Happiness,” popsal Novinkám jeden z kreslířů skupiny Dave McElfatrick.

A právě s Davem McElfatrickem vám dnes přinášíme exkluzivní rozhovor.

Foto: Explosm.net

Britský stand-up komik Jimmy Carr tvrdí, že v humoru neexistují hranice. Zajímají mě vaše hranice při tvorbě anekdot - máte nějaké?

Já svou humornou linii udržuji tím, že vybírám pro své vtipy různě citlivá témata. Nikdy bych však nevytvořil něco, co propaguje náboženský fanatismus. Dotýkáme se témat jako je rasismus, diskriminace na základu pohlaví či sektářství skoro neustále, ale nikterak je neomlouváme. Obvykle ty postavy, které nějaké takové závadné prohlášení ve vtipu řeknou, skončí na jeho konci jako ti, ze kterých si někdo jiný udělá srandu.

Existuje nějaké téma, které ve svých vtípkách ignorujete?

Ne! Absolutně ne. Jsou ale oblasti, kterých se dotýkáme více. Pro ukázku - křesťanství a islám. Z křesťanství si děláme srandu častěji kvůli tomu, že o něm víme více. Nejsem kvalifikovaný dělat vtipy o islámu, protože jím nejsem obklopen. Beru si na paškál to, o čem vím více.

Zkoušel se s vámi už někdo kvůli nějakému nevkusnému vtipu soudit?

To se zatím nestalo. Myslím si, že internet si na náš humor přivyknul. Dříve jsme dostávali hodně nenávistných e-mailů, ale to už se teď neděje. Lidé si na to zvykli.

Foto: Explosm.net

Dokázal byste vybrat ten nejdrsnější vtip, který jste za ty roky vytvořil?

Ha ha, tak to nedokázal. Mám ale takový pocit, že naše prvotiny a vtípky, které jsme dělali dříve, byly drsnější než ty nové. Možná začínáme být decentnější tím, jak stárneme. Prvních pár let to byl samý vtípek o AIDS a sexuálním zneužívání.

Jako skupina Cyanide & Happiness vydáváte každý den jeden nový vtip. Nenapadlo vás zkusit reagovat na aktuální události ve světě jako třeba úmrtí známých osob či přírodní katastrofy?

Snažíme se udržet naše komixové štěky univerzální, takže se jen extrémně zřídka opřeme do něčeho aktuálního. Co se děje dnes, to bude za měsíc pro mnoho lidí minulostí. Myslím si, že rolí Cyanide & Happiness je spíše bavit a ne komentovat to, co se děje ve světě. Mám takový pocit, že by to bylo kapku nevkusné utahovat si z aktuálních světových katastrof.

Foto: Explosm.net

No vidíte to, tak to jsme našli další z vašich hranic. Pojďme ale dál. Jedním z klíčů k vašemu úspěchu jsou podle mého sociální sítě, kterými se vaše vtipy neskutečně šíří. Nemýlím se?

Máte přímo „superpravdu”. Od začátku jsme lidi ponoukali, aby to, co se jim líbí, sdíleli na fórech, Myspace a dalších. A v tom pokračujeme i dnes v době Facebooku. Tam a na Instagramu se nám povedlo „vychovat si” vlastní komunity, což je vážně pecka. Myslím si, že se to daří i kvůli tomu, že jsou naše štěky úderné, lehce stravitelné a skvělé k tomu, abyste je sdíleli s kamarády.

Spustili jste dokonce už i mobilní aplikaci, kde si lidé mohou nové i starší vtipy prohlížet. Máte nějaké ohlasy?

Nemám informace o tom, kolik lidí si ji stáhlo, ale slaví docela úspěch. Nedávno jsme vydávali novou verzi, kde je množství nových vychytávek a vede si skvěle. Myslím si, že to je i proto, že se lidé čím dál tím více přesunují z počítačů na různá mobilní zařízení.

Foto: Explosm.net

Stává se vám, že vás někdo žádá o namalování vtipu „na míru”? Jak reagujete?

Jasně, to se stává vlastně skoro furt. Obvykle bohužel nestíháme lidem malovat štěky na přání, ale to naopak způsobuje to, že lidé stále častěji vytváří své vlastní vtipy a výrazy postav, které s námi poté sdílí. Hodně lidí se podívá na naše vtipy a vzhledem k jejich provedení si říká: „Tohle bych zvládnul taky.” Vzbuzuje to v lidech kreativitu, což je podle mě úžasné.

Díky portálu Kickstarter, který umožňuje lidem financovat nadějné projekty, jste shromáždili dostatek peněz na to, abyste mohli vyjma tradičních kreslených vtípků tvořit i krátká videa. Jste spokojeni s výsledkem?

Bezvýhradně! Mám za to, že se stále učíme a naše tvorba doznává změn každým dnem. Odezva na nové videoštěky je úžasná. Mám za to, že lidé si čím dál tím více užívají hodně černé a drsné vtipy - odezva je výrazně větší než u klasických žertů. To je ale něco, s čím se dokážu vypořádat.

Foto: Explosm.net

Vaše bandička sídlí v USA, nicméně váš humor se rozšířil samozřejmě i do Evropy, kde jste hodně populární. Máte nějaké plány na přímou expanzi do Evropy?

V současné době pracujeme na tom, abychom měli v Evropě distribuci pro naše zboží, mezi které patří třeba komixové knihy, trika a nebo třeba i plyšáci. A navíc, já jsem původem Irčan. Pokud se tedy někdy rozhodneme naplno expandovat do Evropy, tak už tam díky mně budeme mít napůl nakročeno!

Anketa

Měl by se humor některým tématům zcela vyhýbat?
ano, ne o všem by se mělo vtipkovat
9,6 %
nevím, nejsem na to citlivý
2,4 %
ne, humor nemá hranice
88 %
Celkem hlasovalo 1847 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám