Hlavní obsah

Uliční kamery se dají předělat na měření rychlosti

Právo, Vladimír Klepáč

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Piráti silnic to budou mít díky vývojářům mnohem těžší. Informatici totiž přišli na to, že k měření rychlosti vozidel už nebudou dopravní policisté potřebovat jen radary. Místo nich budou moci nově využít i běžné kamery, které teď kontrolují křižovatky či ulice měst. Stačí jen videozáznamy nechat projít speciálně vyvinutým programem. Ten z nich dokáže rychlost kteréhokoliv vozidla vypočítat.

Foto: Jakub Sochor

Nově vyvinutý systém umí změřit rychlost z běžné kamery, a to ve více pruzích.

Článek

„Systém jsme otestovali a výsledek je velmi dobrý. Naše měření jsme porovnávali s radary a vyšla nám data s průměrnou chybou 1,1 kilometru v hodině, což je v toleranci,“ řekl Právu spolutvůrce systému Jakub Sochor z brněnského Vysokého učení technického (VUT).

Ve větších městech jsou rozmístěny desítky takzvaných dohledových kamer, které využívají silničáři, pracovníci dopravních podniků, hasiči, záchranáři, policisté či strážníci.

Například v Brně je jich nyní asi 350, brzy jich bude 500. Přenášejí obraz do operačního centra, které provozuje podnik Brněnské komunikace. Část z nich bude možné využít i k měření rychlosti. A to přitom nyní brněnská policie využívá asi deset radarů.

Rychlá jízda je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod v republice.

„Ve většině případů umíme zaznamenat i registrační značku rychle jedoucího auta. V budoucnu se chceme zaměřit na to, abychom bylo ve čtení značek ještě úspěšnější,“ uvedl Sochor.

Úsporné a výkonné

Připomněl, že informatici z brněnského VUT již vyvinuli počítačový systém, který umí doostřit rozmazané snímky registračních značek aut tak, aby se dala čísla přečíst.

Další výhodou nového systému je úspornost. Pokud policie využívá kamery na takzvané úsekové měření, jaké je například u pražského tunelu Blanka, musí mít nad každým jízdním pruhem silnice jednu kameru.

Jenže díky nápadu informatiků by v budoucnu stačila místo dvou nebo tří kamer umístěných vedle sebe pouze jediná.

„Náš systém zvládne sledovat provoz, tedy měřit rychlost, hned v několika pruzích současně,“ doplnil Sochor.

Využití v praxi

Jeho výzkum vzbudil ohlas rovněž mezi odborníky. Byl za něj odměněn Cenou Josepha Fouriera za počítačové vědy a informatiku. Tuto cenu si před časem převzal v Praze na francouzské ambasádě z rukou nositele Nobelovy ceny za chemii Jeana-Marie Lehna.

„Potřebujeme ještě systém doladit a dopilovat detaily. Rozhodně ale najde využití v praxi. Již o tom jednáme s jednou brněnskou firmou,“ dodal informatik.

V minulosti se podílel například na vývoji automatického systému rozpoznávání aut nebo na analýze počtu volných parkovacích míst, která napomáhá efektivněji využívat parkoviště v centrech měst.

Reklama

Výběr článků

Načítám