Astronomové objevili nejstarší hvězdu

Novinky,
Canberra

Dosud nejstarší známou hvězdu našli ve vesmíru astronomové z Australské národní univerzity, která o jejich objevu informovala v pondělí v časopisu Nature. Hvězda vznikla krátce po velkém třesku před 13,7 miliardy let. Objev má napomoci poznání vzniku vesmíru, zejména složení a reakce prvních hvězd.

Foto: http://rsaa.anu.edu.au

Australský teleskop SkyMapper

Hvězda byla objevena pomocí univerzitního teleskopu SkyMapper v observatoři Siding Spring v Novém Jižním Walesu. Úkolem teleskopu je vytvořit během pěti let první digitální mapu jižní hvězdné oblohy. Současně při tom pátrá i po nejstarších hvězdách.

Objevená hvězda se nachází ve vzdálenosti 6000 světelných let od Země, řekl šéf výzkumného týmu Stefan Keller z oddělení univerzitní výzkumné Školy astronomie a astrofyziky. Hvězda je jednou z 60 miliónů hvězd, které snímek SkyMapper zmapoval během prvního roku činnosti.

Jde o výjimečný objev, zdůraznil člen týmu profesor Mike Bessell: „Najít takovouto jehlu v kupce sena je možné jen díky teleskopu SkyMapper, který je výjimečný ve své schopnosti najít hvězdy s malým množstvím železa ve spektru.“

„Je to poprvé, co jsme jednoznačně schopni říci, že jsme našli chemické otisky prvotní hvězdy,“ řekl astronom Stefan Keller. „Je to jeden z prvních kroků v pochopení toho, jaké tyto hvězdy byly,” dodal.

Bessell a Keller ověřili svůj objev pomocí sledování téže hvězdy Magellanovým teleskopem v Chile.

Hvězda s malým množstvím železa

Složení nově objevené hvězdy ukázalo, že se utvořila v hvězdném pravěku z prvotní hvězdy, která měla hmotu šedesátkrát větší než Slunce.

„Abyste vytvořil hvězdu, jako je Slunce, potřebujete k základním prvkům, jako jsou vodík a hélium, utvořené po Velkém třesku, přidat ohromné množství železa – tisícinásobek pozemské hmotnosti,“ uvedl Keller. „K vytvoření této (právě objevené staré) hvězdy nepotřebujete více železa, než má asteroid o velikosti Austrálie, a mnoho uhlíku. Je to odlišný recept, který nám říká hodně o původu prvotních hvězd i o tom, jak zahynuly,“ poznamenal.

Pohled na složení nově objevené hvězdy mění představy o kolapsu prvotních hvězd. Dosud se předpokládalo, že na konci jejich života je čekala mohutná exploze, kdy vyvrhovaly do kosmu ohromné množství železa. Jenomže spektrum dávné hvězdy ukazuje přítomnost lehčích prvků, jako jsou uhlík a hořčík, ale žádné železo.

„To indikuje, že exploze prvotních hvězd měly překvapivě malou energii. Ačkoli dostačovala k dezintegraci prvotní hvězdy, všechny těžké prvky jako železo pohltila černá díra, která se zrodila v srdci výbuchu,“ dodal Keller.

Dosud nejstarší objevenou hvězdu tvoří právě lehčí prvky vodík a hélium a doplňují je uhlík a hořčík. Výsledek pozorování může napomoci vyřešit rozpory mezi dosavadními pozorováními a teorií Velkého třesku.