Hlavní obsah

Svěřit leteckou záchranku armádě a policii? Mají jiné úkoly, nesouhlasí současný provozovatel

Právo, Ludmila Žlábková

Královéhradecké společnosti DSA, která provozuje vrtulníky pro čtyři základny letecké záchranné služby, se nepozdává plán vlády svěřit tuto činnost od roku 2019 armádě a policii, které mají podle firmy jiné povinnosti. Na příští tři roky plus jeden rok opce chce vláda vypsat tendr a za provozování šesti základen hodlá zaplatit více než 1,35 miliardy korun bez DPH.

Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Vrtulník společnosti DSA

Článek

Daniel Tuček, místopředseda představenstva královéhradecké firmy DSA, provozující vrtulníky pro čtyři základny letecké záchranné služby, potvrdil, že se jejich společnost bude o zakázku ucházet. Dosud však nezná podmínky tendru.

„Jedna věc je cena, ale my zatím nevíme, jaké budou podmínky. Ale předpokládáme, že se určitě přihlásíme tam, kde provoz zajišťujeme. A zvažujeme i variantu, že se přihlásíme do soutěže na všechny základny. Zaměstnáváme přes 100 lidí, firmu jsme budovali přes 20 let. Nechceme skončit,“ dodal Tuček, který současně neskrývá rozčarování nad snahou nabourat stávající dle jeho mínění stabilní a funkční systém.

Od roku 2019 by totiž podle záměru vlády měla provozovat leteckou záchrannou službu pouze armáda nebo policie.

Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Daniel Tuček, pilot vrtulníku a místopředseda představenstva společnosti DSA

Dnes DSA provozuje základny v Hradci Králové, Liberci, Ústí nad Labem a v Ostravě. Podobně v Jihlavě, Brně, Českých Budějovicích a Olomouci zajišťuje leteckou záchranku společnost Alfa-Helicopter, která však již oznámila ukončení činnosti. Pouze v Praze a Plzni obstarávají službu ministerstva vnitra a obrany.

Soukromníci létají k zásahům na základě smluv z roku 2008. Stát za tuto službu zaplatil 3,128 miliardy korun. Od nového roku budou ministerstva vnitra a obrany zajišťovat dopravu také v Českých Budějovicích a Brně. Proto se počet základen v tendru snížil.

„Původně se mělo soutěžit o osm stanic na osm let. Spočítaná cena 3,7 miliardy korun se však zdála příliš vysoká. Nyní byl tendr zúžen na šest stanic na dobu čtyř let ve výši 1,35 miliardy. Když si však spočítáte cenu za rok a jednu stanici, jedná se o úplně stejnou cenu,“ kritizuje Tuček. Podle jeho informací armáda i policie již přiznala, že v tuto chvíli nemá dostatek pilotů ani techniky. Navíc při převedení ceny na bod a stanici vychází, že policie létá o 20 procent dráž než soukromníci a armáda dokonce 2,5 krát dráž.

Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Daniel Tuček

„Jsme na světové špičce, děláme to hodně přes 20 let. A nyní má naši práci převzít policie a armáda. Ale jedná se o komerční činnost, letecká doprava. Tu armáda ani policie ze zákona vykonávat nesmí,“ upozornil Tuček.

„V případě že budou létat záchrannou službu, bude to na úkor zajištění obrany a ochrany. Takže jde o ohrožení nás všech. Bude-li pro záchranku létat například armáda a dojde ke konfliktu, bude armáda povolána do akce a v tu chvíli nemá kdo pro záchranku létat,“ varoval Tuček. Je to podle něho obdobné jako s vojenskými lékaři.

Související téma:

Foto: HZS Moravskoslezského kraje

Tříleté dítě transportoval do nemocnice vrtulník.

„Vojenští lékaři, když nejsou v misích, pracují v nemocnici. Například v hradecké nemocnici jich je desítka. Jsou placeni armádou. Ale nemocnice si nemůže dovolit propustit civilní lékaře s tím, že mají vojáky. Protože těm přijde rozkaz a oni musí jet,“ připojil Tuček konkrétní příklad.

Výběr článků

Načítám