Hlavní obsah

Poslanec testoval operátory, v Británii by platil měsíčně o 2000 Kč méně

Právo, Jiří Vavroň, Martin Procházka

Předseda Sněmovního podvýboru pro elektronické komunikace a ICT průmyslu Jan Husák (TOP 09) si nechal porovnat ceny volání v Česku a v zahraničí a na základě srovnání dospěl k závěru, že v Česku jsou mobilní služby značně předražené.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Poslanec Jan Husák (TOP 09)

Článek

„V říjnu 2011 jsem u operátora O2 zaplatil 3636 Kč. Se stejným operátorem ve Velké Británii bych při stejném volání zaplatil o 2000 korun méně. Nejlevnější operátor v Británii je levnější dokonce o 2300 Kč,“ sdělil Právu Husák.

Zveřejnil svou fakturu, kdy provolal 754 minut, napsal 44 SMS, stáhnul 166 MB dat a měl 10 minut roamingových hovorů a 31 SMS ze zahraničí. Ve Velké Británii by mu u O2 při takovém využití telefonu vyhovoval program O2 s 1200 volnými minutami, neomezenými SMS a 500MB datového limitu, to vše za 1547 korun.

„Ve srovnání s Velkou Británii platím v České republice více o 57 až 64 procent,“ řekl Husák.

Poslanec Husák si dále nechal zpracovat podrobnou analýzu cen mobilních operátorů v okolních zemích. V analýze experti srovnali ceny volání a SMS zprávy studenta, matky na mateřské dovolené, podnikatele a fiktivního ředitele firmy.

Náklady za stejný rozsah služeb porovnali vedle Česka s cenami v Rakousku, Polsku a na Slovensku.

Až 13krát dražší poplatky

Výsledkem analýzy byl nepoměr mezi cenami za telekomunikační služby v ČR a ostatních zemích. Český občan platí za telekomunikační služby více než občan Rakouska, Polska či Slovenska. Ceny byly v některých případech dvakrát, šestkrát až třináctkrát vyšší.

V Česku podle Husáka panuje nedostatečná konkurence a nedostatečná ochrana spotřebitele v oblasti mobilních služeb. Důsledkem jsou pak podle něho přemrštěné ceny za mobilní služby v porovnání se zahraničím, malé pokrytí 3G internetem a nejistá budoucnost 4G a také „zvláštní“ tržní prostředí.

Nápravu může podle něj zjednat podvýbor prostřednictvím legislativy, která zajistí zásadu rovného přístupu a transparentnosti trhu. Dalším prvkem jsou organizace zaměřené na ochranu spotřebitele, hlavním pilířem nápravy ale má být Český telekomunikační úřad (ČTÚ).

Cenová propast

Ten má podle Husáka dostatek pravomocí k účinnému vykonávání regulace a může zvrátit negativní propad cen mobilních služeb pro jednotlivce ve srovnání s cenami pro podniky. „Musí přestat krýt propastný rozdíl mezi cenami podniků a jednotlivců mluvením o průměrných cenách v ČR,“ řekl Husák. Musí se zlepšit transparentnost a hlavně konkurenceschopnost trhu.

Úřad podle něho rovněž pro srovnání používá zastaralá čísla, 8. listopadu byla čísla ke srovnání na webových stránkách úřadu k 1.6.2010. Česku chybí i podrobná a aktuální analýza trhu, kterou by měl zajistit ČTÚ.

Husák proto navrhuje, aby ČTÚ připravilo kalkulátor, který lidem poskytne informace o tarifech a cenách u všech operátorů, zanalyzuje stávající smlouvu a navrhne smlouvu optimální.

Jako příklad uvedl program bill monitor, který srovnává nabídky operátorů ve Velké Británii. Ten zanalyzuje skutečně provolané minuty, odeslané SMS a MMS a přenesená data a navrhne během pár sekund optimální službu.

Reklama

Výběr článků

Načítám