Hlavní obsah

Lokomotivu z Prostějova stěhují do muzea

Právo, Jiří Růžička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Historická lokomotiva, která stála od září 1980 na podstavci před vchodem do prostějovského hlavního nádraží, dostane nový domov. Jediný zachovaný exemplář této řady lokomotiv čeká renovace a umístění v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka.

Foto: Jiří Růžička, Právo

Historicky velmi cenná lokomotiva opustila místo před nádražím v Prostějově, stěhuje se do muzea v Lužné u Rakovníka

Článek

„Stroj, který je sice nepojízdný, ovšem jeho historická hodnota je nevyčíslitelná, je jediným zachovalým exemplářem této řady," zdůvodnila Monika Bezuchová, mluvčí Českých drah rozhodnutí umístit starou parní lokomotivu do muzea.

Starou parní lokomotivu vpodvečer dělníci před zraky fanoušků železnice i náhodných kolemjdoucích uvolnili z podstavce a pomocí jeřábu opatrně naložili na valník. Akce nabrala několikahodinové zpoždění, jelikož technika na místo dorazila později, než se plánovalo. „Je naloženo a jede se,“ ohlásila v úterý ve 20 hodin Bezuchová.

Zacílili na ni vandalové

Za téměř 40 let se lokomotiva stala několikrát cílem útoků vandalů. Naposledy loni v červenci na místo, kde dříve stával topič, někdo hodil zapálený hadr. Naštěstí došlo jen k malému požáru.

„V muzeu Českých drah v Lužné u Rakovníka se specializujeme na historické stroje a útočiště u nás našla řada technických unikátů. Mezi ně lokomotiva řady 310.127, která byla umístěná v Prostějově, určitě patří. Momentálně máme ve svém držení přes 30 parních lokomotiv,“ řekl Miloslav Kothera, vrchní přednosta Depa historických vozidel a ČD Muzea v Lužné u Rakovníka.

Malá, původně lokálková lokomotiva byla vyrobena v roce 1889. Stejný typ lokomotivy „hrál“ například ve filmu Páni kluci. Maximální rychlost byla 40 km/h. Po ukončení provozu na veřejné síti sloužila ještě v cukrovaru v Bedihošti. Stroj absolvoval svou poslední jízdu v roce 1968. Poté lokomotivu určenou k sešrotování zrenovovali v sedmdesátých letech nadšení železničáři.

Reklama

Výběr článků

Načítám