Hlavní obsah

Cesta papíru od jeho vyhození až po recyklaci

Novinky, Marika Konárková
Praha

Časopisy, krabice, knihy, papírové obaly nebo cokoli z lepenky, to vše můžeme vyhodit do modrých kontejnerů, které jsou určeny na tříděný papír. Zamýšleli jste se někdy nad tím, co se dále děje s papírem, který jste v lepším případě tříděný nebo netříděný vyhodili?

Cesta papíru od jeho vyhození až po recyklaciVideo: Novinky

 
Článek

Papír s kancelářskými sponkami, obálky s fólií, to vše lze vhazovat do speciálních modrých kontejnerů na tříděný odpad. Zpracovatelé papír od těchto zbytečných předmětů buď očistí, nebo se během zpracování samy oddělí. Ovšem vyskytnou se i zapeklitosti jako třeba bublinkové obálky - ty vhazujeme pouze bez plastového vnitřku. Do kontejneru také nepatří mastný nebo znečištěný papír a dětské pleny.

Takto předtříděný odpad z modrých kontejnerů putuje dále do třídíren, kde je ještě důkladněji protříděn.

“V třídicím centru se primárně třídí papír, který prvotně předtřídí domácnosti. Sběrné vozy svážejí veškerý tento papír k nám na hromadu. Denně sem najede přibližně třicet aut a sveze asi 80 tun prvotně předtříděného papíru z kontejnerů. Nejprve najedou na váhu, kde se každé auto, které naloží odpad papíru ve městě, zváží. Poté jede do třídírny papíru, kde se vysype a jede zpět na váhu, aby se po zvážení odečetla váha samotného papíru,” popisuje proces vedoucí provozovny Michal Šimlinger z Pražských služeb.

Z velké hromady vysypaného papíru nabírá bagr malé hromádky a nahrnuje je na pás, který je přepravuje do třídicí kabiny. Zde ho zaměstnanci nebo brigádníci Pražských služeb ručně dotřiďují na různé další komodity. Pracují v třísměnném provozu, občas i v sobotu a neděli ráno, aby se vše stihlo podle plánu.

V odpadu jsme našli mrtvou krajtu i bezdomovce

„V odpadu se najde spousta věcí. Z těch nejkurióznějších to je taky to nejošklivější. Našli jsme tu dva mrtvé bezdomovce. Zalézají do kontejnerů na papír, protože především v zimě a na podzim je jim chladno, papír je hřeje. A ráno je popeláři naloží do kukavozu a nemají šanci, slisuje je to. Z těch ostatních věcí jsme tu našli třeba mrtvou třímetrovou krajtu, spoustu mrtvých domácích mazlíčků. Lidé je bohužel nedávají tam, kam patří,“ říká vedoucí třídičky Zbyněk Vavruška.

Pražské služby provozují na území hlavního města Prahy dvě moderní třídicí linky papíru. Jedna se nachází v areálu sídla Pražských služeb v Praze 9 a druhá, nově otevřená, byla vybudována v Chrášťanech.

Foto: Novinky

Moderní třídící linka papíru

„Předtříděný papír z třídicí kabiny putuje dalšími dopravníky do lisu, kde se dál lisuje do balíků, které váží kolem 400 až 600 kilo podle druhu papíru. Takto zalisované a zvážené balíky jsou vyskládány na dvoře, kde je skladujeme, a odtud je odváží dál ke zpracování do různých papíren a k zpracovatelům papíru. Každý den odtud odjíždí kolem čtyř, pěti kamiónů. Na jeden kamión se vejde 24 tun, tedy 45 až 60 balíků podle váhy papíru,“ dodává Šimlinger.

Papír se dá recyklovat šestkrát až osmkrát. Cenný je pro další recyklaci nápojový karton, protože má dlouhé papírové vlákno. Naopak obaly od vajíček znovu recyklovat nejdou. Sběrový papír z kontejnerů se ve většině případů používá na výrobu lepenky nebo novin. V papírnách se sběrový papír rozvlákňuje a nasype do velké nádrže s vodou. Ta funguje jako velký mixér a starý papír se rozpadne na jednotlivá vlákna.

Takto vzniklou směs speciální stroje zbavují právě od kancelářských sponek nebo fólií z obálek. Vyčištěná směs je pak základní surovinou pro výrobu papíru, která se skladuje ve velkých zásobnících za stálého promíchávání.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám