Hlavní obsah

Po Punkvě v Moravském krasu jezdí nové čluny

Právo, Vladimír Klepáč

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jeskyňáři nechali obměnit flotilu deseti člunů, které vozí turisty po ponorné říčce Punkvě v Moravském krasu na Blanensku. Ročně na nich čtyřicet kapitánů přepraví zhruba 200 tisíc pasažérů.

Foto: Vladimír Klepáč

Nové čluny mají zelené sedačky a staré mají červené. Přestože jsou si podobné, nové čluny mají tišší a výkonnější motory.

Článek

Mnohé z člunů byly ve službě již třicet let. Všechny měly kvůli ochraně přírody elektromotory. Nejstarší z člunů poháněla ještě dynama z autobusů. „Výběr nových člunů byl náročný. Vytočit se s plavidlem, v němž je 18 turistů, v jeskyních, a to v místech, která jsou velmi úzká, je kumšt. Nakonec jsme si nechali udělat kopie původních lodiček,“ řekl Právu vedoucí Správy jeskyní Moravského krasu Jiří Hebelka.

Zdůraznil, že žádný z nových člunů nesměl být ani o centimetr delší či širší než některý z těch původních. Původní čluny vyrobili kdysi v loděnicích ve slovenském Komárně. Přestože jsou všechny čluny každou zimu nově přetřeny barvou, byla původní flotila za hranicí své technické životnosti.

Největší z plavidel měří na délku 6,6 a na šířku 1,8 metru. I když vzhledem lze staré a nové čluny od sebe na první pohled rozeznat jen podle barvy (staré mají červené lavice a nové zelené), je mezi nimi ještě jeden podstatný rozdíl. Elektromotory nových člunů jsou tišší a výkonnější. Turisté si tak svoji výpravu do podzemí lépe užijí.

Mimořádný projekt své doby

Plavba v člunech je součástí prohlídky Punkevních jeskyní. Na jejich prohlídkové trase nejsou jen podzemní sály plné krápníků, ale také procházka po dně propasti Macochy. Právě z něj se sestupuje podzemím k přístavišti na plavbu dlouhou 430 metrů. Je na ní jedna zastávka, při níž turisté v malých skupinkách navštěvují Masarykův dóm, známý také jako Pohádkový.

Plavba vznikla v roce 1921, a to díky známému jeskynnímu badateli Karlu Absolonovi. Na svoji dobu šlo o mimořádný technický projekt. Absolon nechal za pomoci kamenovrtacího oddílu československé armády vykopat odvodňovací štolu. Tím snížil hladinu říčky Punkvy. Vytvořil tak jedinečnou turistickou atrakci, která každý rok láká do krasu desetitisíce turistů z celého světa.

Po původní trase se jezdilo z Pustého žlebu do Masarykova dómu a zpět. V roce 1933 byl tento plavební úsek protažen až ke dnu propasti Macocha. Plavba po Punkvě je pro turisty zážitkem nejen kvůli podzemním chodbám a dovednosti kapitánů, ale i jejich vyhlášeným vtipům, díky nimž i největší bázlivci ztratí zábrany a užívají si plavby.

Reklama

Výběr článků

Načítám