Článek
Už je to dlouhých pět let, kdy Škoda začala prodávat druhou generaci své vlajkové lodi – superbu v karosářské verzi liftback. Letošní omlazení hned obou karosářských verzí najednou tedy bylo velmi očekávatelné a zároveň nutné. Jenže facelift měl přijít o rok či dva dříve, Škoda totiž začala letos nabízet octavii (v obou karosářských verzích), která je nyní v některých ohledech technicky vyspělejším autem než vlajková loď, tedy superb. Podvozkově je na tom lépe superb, protože víceprvkové zadní zavěšení má pro všechny nabízené motorizace, octavia pouze pro 1.8 TSI.
Jde například o adaptivní tempomat, rozpoznávání dopravních značek a Lane Assistant udržující automobil v jízdním pruhu, které omlazený superb nedostal. Také dotykové displeje má Octavia III lepší. Nutno ale dodat, že konstruktéři superbu nemohli provést tak zásadní změny, v intencích běžného tříletého faceliftu jde tedy o standardní postup, jakkoli paradoxní situace z toho příchodem nové octavie nastala. Ovšem do dvou let bude na trhu nový, větší superb (vyvíjený s interním kódem B8), takže na velké změny ani z tohoto důvodu nebylo místo.
Vnějšek prokoukl, interiér při starém
Změny na vnějším vzhledu jsou pouze kosmetické, první živý dojem ale byl dobrý. Oběma verzím sluší nová příď, jež má širší masku chladiče, a nově tvarované přední světlomety s efektními integrovanými LED světly pro denní svícení. Nové je i logo automobilky, které se postupně dostává na všechny aktuálně nabízené modely. Liftback má i jinak a podle nás pohledněji tvarovaná zadní světla, jinak umístěná registrační značka pak záď vizuálně vyčistila.
U kombi si všimnete hezčích zadních světel s jinou grafikou a hezkým pruhem tří diod, byť tvarově zůstala stejná. Novinkou je trojúhelníkový prolis, který po rapidu dostala i nová octavia. Nové jsou kromě kol z lehké slitiny v rozměrech 16, 17 a 18 palců také dva metalické odstíny – šedá a bílá.
Designové změny na exteriéru se podle našeho názoru povedly. Jde sice o drobné retuše, autu ale pomohly – působí moderněji. Zato uvnitř se mnoho nezměnilo, volant a subtilně vyhlížející řadicí páka (obzvláště u převodovky DSG vypadala ta původní lépe) jsou převzaté z rapidu a octavie. Jinak zůstalo vše při starém.
Nechybí ani nové funkce: poprvé lze ovládat sedadlo spolujezdce vpředu elektricky ze zadního místa (a zvětšit si tak již obrovský prostor pro nohy cestujícího vpravo vzadu). Novinkou je i Automatic Parking Assistant, nyní ve verzi 2.0. Systém vedle podélného parkování a vyjíždění z řady zaparkovaných vozidel dokáže také zaparkovat do příčné mezery.
Ceník nové Škody Superb (liftback) – ceny v Kč | |||||
---|---|---|---|---|---|
Motorizace | K. spotřeba | Active | Ambition | Elegance | L |
,4 TSI/92 kW | 5,9 | 539 900 | 624 900 | 689 900 | – |
1,8 TSI/118 kW | 6,8 | 599 900 | 684 900 | 749 900 | – |
1,8 TSI/118 kW AP | 7,0 | 674 900 | 759 900 | 824 900 | – |
1,8 TSI/118 kW 4×4 | 8,0 | 664 900 | 749 900 | 814 900 | – |
2,0 TSI/147 kW AP | 7,9 | – | 804 900 | 869 900 | 959 900 |
3,6 FSI V6/191 kW 4×4 AP | 9,3 | – | 914 900 | 979 900 | 1 069 900 |
1,6 TDI/77 kW | 4,5 | 569 900 | 654 900 | 719 900 | – |
1,6 TDI/77 kW AP | 4,6 | 649 900 | 734 900 | 799 900 | – |
1,6 TDI/77 kW GreenLine | 4,2 | 577 900 | 657 900 | 722 900 | – |
2,0 TDI/103 kW | 4,6 | 599 900 | 684 900 | 749 900 | 839 900 |
2,0 TDI/103 kW AP | 5,2 | 679 900 | 764 900 | 829 900 | 919 900 |
2,0 TDI/103 kW 4×4 | 5,3 | 664 900 | 749 900 | 814 900 | 904 900 |
2,0 TDI/125 kW | 4,6 | 634 900 | 719 900 | 784 900 | 874 900 |
2,0 TDI/125 kW AP | 5,3 | 714 900 | 799 900 | 864 900 | 954 900 |
2,0 TDI/125 kW 4×4 AP | 5,6 | – | 864 900 | 929 900 | 1 019 900 |
Zdroj: Škoda Auto |
Liftback může být vybaven elektricky ovládaným střešním oknem s integrovanými fotovoltaickými články. Pokud je vůz zaparkován na slunci, produkují články elektrický proud pro pohon ventilace. V porovnání s vozem bez střešního okna se solárními články lze takto v létě snížit teplotu v interiéru, která běžně dosahuje přes padesát stupňů Celsia, údajně až o 25 stupňů Celsia.
Jízdně se nic nezměnilo. Na klikatých rakouských okreskách předváděl liftback dobrou stabilitu, byť v prudce projížděných zatáčkách byla znát těžší příď s motorem 2.0 TDI. Druhá zkoušená verze (1.8 TSI) na tom je v tomto ohledu lépe, směrovou stabilitou při rychlejší jízdě po dálnicích jsou ale obě verze podobné. Auto je dobře čitelné a chová se nezáludně, a přestože by bylo naivní od něj očekávat sportovnost, uspokojí i náročnější řidiče.
Stejné motorizace, nyní o trochu úspornější
Stejné jsou i nabízené motorizace, které dosáhly úspory paliva v rámci několika procent. Je to díky rekuperaci energie a standardně nabízenému – u konvenčních motorů kontroverznímu – systému start/stop, který však šetří palivo spíše v normovaných testech a většinu řidičů spíše obtěžuje.
Lepší proti předchůdci je variabilita verzí s pohonem obou náprav: 2,0 TDI/103 kW bude ve verzi 4×4 spřažen s ručně řazenou převodovkou (dosud to šlo pouze s DSG), výkonnější verze „čtyřkolky“ 2,0 TDI/125 kW pak bude k dispozici se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, což dosud nebylo možné.
Superb nabídne pro zadní cestující prostor jako auto o třídu větší, platí to však pouze v podélném směru, protože na šířku jde pouze o průměrný model. Skvělé jsou přepravní možnosti, kufr je dobře přístupný a nadprůměrný je v obou karosářských verzích i jeho objem. Omlazený model má v případě liftbacku zjednodušené otevírání zadního víka, kdy na víku pátých dveří najdete dvě samostatná tlačítka – jedním otevřete víko jako v sedanu, druhým pak víko včetně zadního prosklení, tedy s výrazně větším vstupním otvorem.
Základní výbava Active u omlazené verze zahrnuje ESP, sedm airbagů, halogenové světlomety s funkcí denního svícení, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, dvouzónovou klimatizaci, tempomat, nový čtyřramenný volant, nové potahy sedaček a dekorační lišty.
Verze Ambition navíc nabízí bixenonové světlomety s LED-světly pro denní svícení, mlhová světla s funkcí Corner, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, radiosystém Bolero s integrovaným CD-měničem a schránku na deštník v levých zadních dveřích.
První vozy v červnu
Omlazený superb lze objednávat už nyní, dodávky k zákazníkům začnou proudit koncem června. Ceny začínají na částce 539 900 korun (1,4 TSI, liftback). Nejlevnější verze s turbodieselem (1.6 TDI – 77 kW) stojí od 577 900 korun, za 2.0 TDI (103 kW) – patrně v budoucnu nejpoptávanější verzi – se připlácí 22 tisíc korun.
Kombi je proti liftbacku dražší o 30 tisíc (Active), 35 tisíc ve výbavě Ambition, resp. 40 tisíc korun (Elegance a L).
Resumé? Superb stále představuje zajímavou alternativu k nevýrazným zástupcům střední třídy typu VW Passat, které na rozdíl od superbu nevyčnívají velkým vnitřním prostorem pro posádku i zavazadla.
Mladoboleslavská vlajková loď dobře jezdí, má velmi dobrou nabídku motorizací i komfortní a bezpečnostní výbavy (stejně jako passat, se kterým sdílí většinu technických prvků). I tak je vidět, že superb má nejlepší roky za sebou. Zajímavé by bylo sledovat, kolik zákazníků dá nyní přednost octavii před omlazeným superbem.