Přestože nese stejné jméno, slavnou Erbenovou básní je snímek inspirován jen volně, autorům nešlo o její filmové zpracování. „Šlo nám o to, vytvořit skutečně moderní tvar filmu v rámci hororového žánru, nikoliv dobové ztvárnění známé balady,“ říká k tomu Chlupáček.

Představitelka hlavní hrdinky Aňa Geislerová tak přijíždí do rodné vísky svého zesnulého muže, aby zde i s dcerou začaly nový život. Vedle bodrých sousedů ale naráží i na místní podivínku Anežku (Daniela Kolářová), která si v sobě nese dávné rodinné neštěstí a varuje ji před blížícím se zlem.

Eliška, jak se postava Geislerové jmenuje, je postupně zdeptaná nejen Anežkou a potažmo vlastními běsy, ale i finančními problémy a bezmocí z toho, „co bude dál”. Krize navíc přerůstá i do vztahu Elišky a její dcery Anetky (ztvárněné Karolínou Lipowskou).

Nahlížet se tak dá na příběh z vícera úhlů, Geislerová uvádí jeden z nich: „Líbí se mi zpracování klasických věcí jiným pohledem a přišlo mi zajímavé podívat se na Polednici jako na určitou verzi krize mateřství, kdy máte pocit, že to prostě nezvládnete a kdy taková situace může skončit i tragédií.“

Autoři chtěli, aby „zdánlivě běžný životní příběh dostal v Polednici temnou, napínavou, hororovou atmosféru, kdy se stírají hranice skutečnosti a fantazie”. Co se týče hororu, vše zůstalo spíš jen u označení žánru tvůrců filmu, snímek je totiž více psychologickým dramatem, zpracování erbenovského tématu je ovšem povedené.