Článek
Díra u Hanušovic je filmový režijní debut Miroslava Krobota a nepochybně jeden z hitů karlovarského festivalu, který má šanci rezonovat i u širšího publika. Krobot servíruje humor černočerný a také chytrý, suchý a ne zcela středoproudový. Nejde o komedii, u které by se člověk pořád hlasitě smál, spíše o jemné náznaky, nedořečenost, podobně jako v seriálu Čtvrtá hvězda, za kterým stál podobný tvůrčí tým.
Herecké obsazení Díry u Hanušovic nemá chybu (Ivan Trojan, Tatiana Vilhelmová, Lenka Krobotová, Martin Myšička) a příběh je i přes pár slabších míst smysluplný a vtipný.
Mafie vraždí jenom v létě
Komedie Mafie vraždí jenom v létě, první celovečerní film Itala Pierfrancesca Diliberta, známého pod zkratkou Pif, získala Cenu diváků na festivalu v Turínu.
Její hrdina, malý Arturo, žije v Palermu a snaží se přijít na kloub tomu, co je vlastně mafie. Rodiče mu mnoho neřeknou, a tak se rozhodne stát novinářem. Odvážný školák, který si oblíbí politika Giulia Andreottiho, se seznamuje se soudci a policejními generály a sleduje, jak mnozí z nich umírají při atentátech.
Zároveň touží po spolužačce Lauře, dceři mafiána, které se dvoří v roztomile naivním stylu, tak trochu jako v Mikulášových patáliích. Prolhaný spolužák mu háže klacky pod nohy a přivlastňuje si jeho zásluhy, Arturo ale bojuje dál a v příjemně sebeironickém vyprávění dochází až do dospělosti.
Fair play
Drama z prostředí vrcholového sportu v osmdesátých letech natočila Andrea Sedláčková. Pozoruhodně vystihuje strnulost života v letech, kdy se šedivost ulic rovnala šedivosti lidí v kabátech.
Anna Geislerová svou shrbenou existencí a ustaraným obličejem ztělesňuje nemožnost vzpoury v začarovaném kruhu – stát ji trestá zákazem kvalifikované práce a šikanou na úřadech. Zatím však ještě nemůže utéct – rezignuje tedy na vlastní život.
Když úřady opět zamítnou vydání pasu, pro možnost dceřiny (Judit Bárdos) emigrace je ochotna udělat cokoliv – třeba se na čas podřídit státnímu aparátu a píchat vlastnímu dítěti svinstvo, po němž rostou mladé dívce chlupy i na prsou a na obličeji. Její zoufalý čin ale v kontextu doby dává svým divným způsobem smysl.
Frank
Bizarní černá komedie Frank patřila k nejzábavnějším filmům na letošním karlovarském festivalu. Příběh bouřlivého soužití avantgardních hudebníků natočil irský režisér Lenny Abrahamson.
Mladík Jon bydlí v malém irském městě a chodí do práce, která ho příliš nebaví. Jen když muzicíruje, má pocit, že skutečně žije. Prochází se po ulicích, pozoruje život a neustále se snaží skládat písničky. Jeho nadšení ovšem značně převyšuje nadání. Jednoho dne potká skupinu The Soronprfbs, jejíž klávesista se právě zbláznil, a shodou náhod nastoupí na jeho místo. Vítá to jako skvělou příležitost, jak se zbavit maloměsta a plnit si své sny, ještě ale netuší, s jak bláznivou partou se spojil.
Mnich
Divokou kartou našeho malého výběru je velmi neobvyklý malý barmsko-český film Mnich režiséra The Maw Nainga. Odehrává se na barmském venkově, kde žijí v souladu chudí rolníci s buddhistickými mnichy.
Dospívající novic Zawana je na vážkách, zda klášter neopustit. Dopisuje si s dívkou z vesnice a přemýšlí, že uteče do města. Pak opat kláštera vážně onemocní a jedou do města oba. Jeho dopisová přítelkyně se však v novém prostředí mění. Baví se s jinými mladíky a Zawana žárlí. Starý mnich navíc umírá - veškerá zodpovědnost za obstarání léků tvrdě padá na zcela nezkušeného novice. Zawana stojí před nelehkými otázkami. Jak sehnat bez peněz léky? Má se úplně vzdát mnišského života? Má naopak přijmout odpovědnost za klášter?