Jasný bude samozřejmě přítomen. Převezme rovněž Cenu prezidenta festivalu.

„Umění by na tomhle světě mohlo zahynout. Je dobře, že se ho ještě někdo snaží zachránit,“ komentoval legendární režisér pro Právo snahu restaurátorů, kterou zaštiťuje soukromá Nadace české bijáky. Ta stála už loni za obnovením Formanova skvostu Hoří, má panenko a pro další roky má už připraven seznam snímků, které budou následovat.

„Nechybí mezi nimi Kristián, Limonádový Joe nebo Sedmikrásky,“ říká za nadaci Ctibor Pouba s tím, že existuje dohoda, že zrestaurované filmy budou vždy poprvé uvedeny na festivalu v Karlových Varech.

Posláním nadace není jen vůle představit snímky současnému publiku v podobě, v jaké je mohli vidět lidé v den premiéry, ale také dostat je do kin. Ta procházejí v posledních letech masivní digitalizací, a starší filmy by tak do nich za normálních okolností ani nemohly být uvedeny.

Digitální rekonstrukce stojí jeden až dva milióny korun, záleží na délce filmu a míře jeho poškození. V případě snímku Všichni dobří rodáci vyšla na 1,2 miliónu korun. Finančně za ní stojí manželé Lenka a Martin Romanovi, technicky ji zajišťují firmy UPP a Soundsquare, odborným garantem je Národní filmový archív.

Umění by na tomhle světě mohlo zahynout. Je dobře, že se ho ještě někdo snaží zachránit Vojtěch Jasný

O tom, o jak náročný proces jde, může svědčit hned několik čísel, o něž se s Právem podělil Ivo Marák, technologický ředitel postprodukčního studia UPP. Restaurátoři skládali výslednou podobu ze čtyř dochovaných kopií filmu, odstranili celkem pět miliónů nečistot, což dohromady zabralo 3000 hodin práce.

Celkem má rekonstrukce čtyři fáze. Nejprve se film políčko po políčku naskenuje do počítače. Pak proběhne barevná korekce a následně poloautomatické čištění. Poslední fází je čištění ruční.

„Nejradši jsme byli, když kamera aspoň na chvíli stála. Bohužel pan kameraman Jaroslav Kučera neměl statické záběry moc ve zvyku,“ říká s úsměvem Marák.

Někdy šlo opravdu o hodinářskou práci, příkladem může být nenápadný záběr na ve větru se třepetající pavučinu, na které se zrovna objevil kaz.

Výslednou podobu odborníci konzultovali se samotným režisérem. „Je tam místo, kdy Jarda Kučera udělal schválně prosvětlený stín a oni mi ho zrekonstruovali na úplně černý, to nešlo,“ říká nekompromisně režisér. S finální verzí je ale velmi spokojen.

Na Všechny dobré rodáky, lyrický film z prostředí vesnice padesátých let, se měsíc po uvedení na MFF Karlovy Vary budou moci těšit i běžní návštěvníci kin po celé České republice. Snímek byl zařazen do Projektu 100 a cestu distribucí zahájí 1. srpna na Letní filmové škole v Uherském Hradišti. Spolu s ním bude promítán i krátký předfilm nazvaný Neboj se a věř, což je životní krédo Vojtěcha Jasného.