Hlavní obsah

Něco mezi hororem a groteskou, to je karlovarský soutěžní film Pole v Anglii

Novinky, Zbyněk Vlasák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Už dlouho se v karlovarské soutěži neobjevil tak obtížně zařaditelný film. Je Pole v Anglii režiséra Bena Wheatleyho spíš groteska, horor, mysteriózní thriller, nebo jen drama pár chlapů, co to přehnali s konzumací halucinogenních hub?

Foto: KVIFF

V hlavní soutěži MFF Karlovy Vary nechybí ani film Pole v Anglii britského režiséra Bena Wheatleyho.

Článek

Pole v Anglii vypráví o čtveřici mužů, kteří dezertují z bitvy Anglické občanské války. Vydávají se po poli daleko od zuřícího boje a mezitím si vyměňují typickým britským humorem nabité konverzační šlehy. Od první chvíle tu na sebe soustředí pozornost Reece Shearsmith v roli zbabělého a taky pobožného Whiteheada.

Na kvarteto čekají hned dva dějové body obratu. Jednak si po vyčerpávajícím pochodu dají k večeři polévku z halucinogenních hub a pak potkají irského alchymistu O’Neila (v podání Michaela Smileyho), který je zajme a donutí hledat jakýsi poklad. „Věděl jsem, že ďábel bude Ir, jen jsem myslel, že bude vyšší,“ glosuje to jedna z postav. Vše pak směřuje ve finální střet O’Neila s Whiteheadem.

„Vždycky mě tahle doba zajímala. Lidé se pokusili zbavit krále – nebo ještě lépe, zbavit Boha. To je radikální myšlenka a hodně lidí se tehdy v jejím jméně opravdu radikalizovalo. A je to taky čas, kdy se kouzla stávala vědou,“ říká režisér Ben Wheatley.

Pole v Anglii se opírá o černobílou kameru

Jak už bylo naznačeno v úvodu, žánrově film kolísá od konverzační komedie až po halucinogenní trip, jehož kadence střihu by nemusela epileptikům dělat dobře (filmu taky nechybí úvodní zdravotnické upozornění). Wheatley si hraje s filmařskými prostředky, výrazné úlohy tu mají hudba, živé obrazy a především kamera.

„Černobílá kamera nám hlavně seděla k době, kdy se film odehrává. Barvy také tolik neodvádějí pozornost od textury obrazů, díky čemuž třeba pole či tráva působí úplně novým způsobem,“ dodává k tomu Wheatley.

Ono pole pak není jen prostým místem činu, ale samo vstupuje do děje, čas ani prostor zde neplní svou konvenční úlohu. Je to zkrátka velká filmařská jízda.

Foto: ČTK

Britský režisér Ben Wheatley

„Nedávno jsme se bavili s jedním kolegou z branže a on mi říkal, že kvalitní festivalový film musí překvapit, inspirovat a být výzvou – a Pole v Anglii všechny tyto požadavky do puntíku splňuje,“ popisuje umělecký ředitel MFF Karlovy Vary Karel Och, proč programové oddělení po snímku sáhlo.

Wheatley je jedním z režisérů, jimiž se britská kinematografie ráda chlubí, a tak není divu, že je na ostrovech jeho nový snímek Pole v Anglii očekáván s velkou pozorností. Oficiální světovou premiéru bude mít na několika médiích najednou hned druhý den po jeho festivalovém promítání v Karlových Varech.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám