V hlavní soutěži se utká celkem dvanáct snímků v čele s českým zástupcem Polski film režiséra Marka Najbrta. V něm se čtveřice kamarádů a dnes už populárních herců pokusí vrátit do svých studentských let. Sami sebe si zde zahráli Tomáš Matonoha, Pavel Liška, Marek Daniel a Josef Polášek.

„Polski film je projekt, o kterém víme už rok, protože se loni částečně natáčel i během našeho festivalu,“ řekl Novinkám umělecký ředitel MFF Karlovy Vary Karel Och. „Od samého počátku nás lákala jeho žánrová odlišnost. Sami tvůrci ho označují za reality film, což je žánr ve středoevropských podmínkách zcela nový. Vážíme si snahy Marka Najbrta, už zavedeného režiséra, pouštět se na nevyzkoušená teritoria,“ dodal Och s tím, že u žádného jiného českého snímku festival účast v hlavní soutěži nezvažoval.

V boji o Křišťálový globus to ale Polski film nebude mít lehké. Výrazný je kupříkladu Román o jednom masakru režiséra Marka Tullia Giordany, který rekonstruuje dosud nevyšetřený výbuch v jedné milánské bance z konce šedesátých let a pátrá po jeho politickém pozadí. Giordana má za sebou už zkušenosti z Cannes či z Benátek. Z italského festivalu pak filmoví fajnšmekři znají také polského režiséra Jana Jakuba Kolského, který v Karlových Varech představí snímek Zabít bobra.

Režisér Marek Najbrt

Režisér Marek Najbrt

FOTO: Lukáš Táborský , Právo

K favoritům hlavní soutěže bude určitě patřit íránské drama Poslední krok režiséra a herce Aliho Mosaffy, které se opírá o příběh podivného milostného trojúhelníku a především o skvělý výkon dnes už mezinárodní herecké hvězdy Leily Hatami, kterou jsme v českých kinech mohli vidět například v cenami ověnčeném Rozchodu Nadera a Simin. Mosaffa už před lety v Karlových Varech soutěžil.

Hned dva filmy z hlavní soutěže – řecké existenciální drama Chlapec pojídající ptačí zob, o který karlovarské programové oddělení hodně stálo, a portugalský filozofický western Na slaměné cestě – pak s uměleckým odstupem, ale o to intenzivněji portrétují situaci v zemích, které současná globální hospodářská krize zasáhla snad nejvíce.

Výběr pak doplní zástupci mexické (Nashledanou, tati), rakouské (Tvoje krása nemá cenu...), japonské (Obchod na konci světa), kanadské (Kamion), norské (Henrik) a španělské (Ukamenování svatého Štěpána) filmařské školy.

Z Bardejova do Aše

Dramaturgickou proměnou prošla soutěžní sekce Na východ od Západu. „Jde o sekci, kterou se odlišujeme od ostatních festivalů. I proto jsme jí poslední dva roky věnovali zvýšenou pozornost. Letos poprvé jsou v ní soustředěny výhradně premiéry prvních či druhých filmů talentovaných tvůrců ze střední a východní Evropy,“ říká umělecký ředitel karlovarského festivalu Karel Och.

I zde se objeví několik snímků s českou stopou. Režisér Poupat Zdeněk Jiráský při svém filmovém výletu za chabou sociální situací obyvatel jednoho severočeského města vsadil na herectví Vladimíra Javorského a kameramanské umění Vladimíra Smutného. Výsledkem bylo hned několik domácích cen včetně Českého lva za nejlepší film. Ale v syrovosti jde mnohem dál tématem podobný slovensko-český snímek Až do města Aš, debut režisérky Ivety Grófové, jenž celou sekci v Karlových Varech zahájí. Polodokumentárním způsobem v něm sledujeme mladičkou Romku, která se vydává z Bardejova až do Aše, aby zde našla práci a nový život.

Na konci loňského roku se sešla s jinou mladou herečkou, Kateřinou Jandáčkovou (vlevo), ve filmovém dramatu Poupata.

Film Zdeňka Jiráského Poupata byl zařazen do sekce Na východ od Západu.

FOTO: Bontonfilm

Českou koprodukcí je také polský film Yuma. „Jde o další snímek odkazující k westernu, který se navíc odehrává na polsko-německém pomezí a popisuje příběhy mladých pašeráků zboží z konce osmdesátých let,“ představuje ho Karel Och.

V rámci sekce Na východ od Západu zmiňme ještě maďarské psychologické drama Drazí zrazení přátelé, které se dotýká i u nás stále živého tématu udávání a donášení za bývalého režimu. Mladá režisérka Sára Cserhalmi do tohoto silného filmu zapojila svého otce, herce Györgyho, známého z českých Želar, a také Jánose Derzsiho, který ztvárnil nezapomenutelnou roli v opusu Bély Tarra Turínský kůň.

Soukromý vesmír i Sparta se Slávií

Řadu zajímavých snímků nabídnou i dvě zbývající soutěžní sekce – Fórum nezávislých a Dokumenty. Z nich bude českému publiku zřejmě nejznámější už v kinech uváděný Soukromý vesmír, časosběrný projekt Heleny Třeštíkové, která 37 let sledovala osudy jedné obyčejné rodiny.

„Je to ze všech mých filmů ten nejosobnější. Jana, hlavní protagonistka, je moje kamarádka a vrstevnice, film v mnohém kopíruje můj život, uvědomuji si, co se v něm kdy dělo, všechny dobové věci jsou součástí mého života tady,“ řekla Novinkám o svém snímku Třeštíková.

Helena Třeštíková.

FOTO: Lukáš Táborský , Právo

Druhým českým dokumentem v soutěži je Dva nula z dílny tvůrců České rapubliky Pavla Abraháma a Tomáše Bojara. Jedná se o svérázný portrét různých profesí a charakterů během fotbalového zápasu Sparta – Slavia.

„Je to sugestivní, konceptuální film, z fotbalu je tam vidět jen rohový praporek, jinak je celý o divácích – jsou tu dívky, které se snaži vetřít do přízně fotbalistů, intelektuálové i vietnamští sázkaři. V některých scénách hodně připomíná českou novou vlnu,“ říká umělecký ředitel festivalu Karel Och.

Všechny tyto snímky a spoustu dalších uvidíte na MFF Karlovy Vary, který se na západě Čech uskuteční v termínu od 29. června do 7. července tohoto roku.