Hlavní obsah

Do Varů míří jeden íránský rozchod

Novinky, Zbyněk Vlasák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Když se po letošním Berlinale občas někde mluvilo o tom, že tamní hlavní soutěž vyhrál íránský film hlavně z politických důvodů, bylo to ke snímku Rozchod Nadera a Simin režiséra Asghara Farhadiho vrcholně nespravedlivé. Přesvědčit se o tom můžete na MFF Karlovy Vary.

Foto: ČTK

Asghar Farhadi se Zlatým medvědem, cenou z Berlinale

Článek

Snímek vypráví příběh manželské dvojice Nadera a Simin, oba patří ke vzdělané íránské střední třídě, k náboženství mají střízlivý přístup. Jenže Simin chce ze země odjet, mimo jiné proto, aby jejich dcera měla více možností. Nader je proti, stará se o otce s Alzheimerovou chorobou a nechce ho opustit. Rozpor se dočasně vyřeší tím, že se Simin od Nadera odstěhuje. Jenže tady celá zápletka pouze začíná.

Film Rozchod Nadera a Simin (Jodaeiye Nader az Simin, r. Asghar Farhadi) velmi názorně naznačuje možné konflikty v íránské společnosti. Ty vyvěrají jednak na linii náboženské – mezi konzervativnějšími a progresivnějšími obyvateli – a jednak na linii sociální, kde se prohlubuje mezera mezi chudšími, často na dluh žijícími, a těmi relativně zajištěnými. Na druhou stranu ale snímek nabízí také pohled do íránské každodennosti, která má poněkud daleko k některým na Západě sdíleným představám.

Kriminální drama se ptá po morálce

Pokud bychom chtěli film zařadit žánrově, narazíme i na prvky kriminálního dramatu. Nader je totiž obviněn, že postrčením ublížil těhotné pomocnici v domácnosti natolik, že ta přišla o dítě. Kriminální prvek ale nestojí tolik na akci, ale spíše na morálních dilematech. Co se třeba stane, když Naderova dcera zjistí, že její otec u soudu opakovaně lhal? Je jeho pragmatická lež ospravedlnitelná? Postaví se za něj, až se před soudcem ocitne sama? Jak to ovlivní jejich vztah?

„V Íránu je problém, že když chcete natočit film o sociálních otázkách, o společnosti, okamžitě si to každý vyloží politicky. Normální život je u nás politikou prostoupen. Nejsem za to rád, v politice není místo na to, ptát se morálce nebo etice, což jsou přesně ta témata, která mě zajímají,“ řekl k tomu sám režisér v rozhovoru pro Screen Daily.

Totální realismus a vynikající herci

Režisér Asghar Farhadi vsadil na totální realismus, a tak se kromě ruční kamery musel do značné míry opřít i o herce. Ti jsou jedním slovem vynikající, nejen Peyman Moaadi a Leila Hatami v titulních rolích. Ostatně i obě herecké ceny na Berlinale šly do Íránu, a to dokonce všem mužským i ženským představitelům.

Karlovarský festival, který začíná už 1. července, uvede film Rozchod Nadera a Simin v jedné z nesoutěžních sekcí.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám