Diváci tak budou moci zhlédnout vítězný film z Berlinale, držitele Zlatého medvěda, íránský snímek Rozchod Nadera a Simin (Jodaeiye Nader az Simin, r. Asghar Farhadi). Ten si z Německa odvezl i dvě herecké ceny, které porota udělila hromadně všem mužským i ženským představitelům v čele s Peymanem Moaadim a Leilou Hatami. Film vypráví o Naderovi a Simin, manželském páru z íránské střední třídy, jenž momentálně prochází krizí. Tu ještě prohloubí nešťastná nehoda a následný konflikt s jejich pomocnicí v domácnosti a jejím manželem. Asghar Farhadi, který měl v Karlových Varech už podobně civilní film O Elly v roce 2009, na zápletce umně přiblížil sociální i náboženské propletence současné íránské společnosti.

Cenu poroty a cenu FIPRESCI na Berlinale získal introspektivní černobílý snímek Turínský kůň (A torinói ló, r. Béla Tarr). Jeho název odkazuje k bičování jednoho turínského koně, které údajně způsobilo nervové zhroucení Friedricha Nietzscheho. Filosof se z toho do konce života nevzpamatoval, ale jaký byl osud toho koně? Maďarský režisér, autor u nás uváděného Muže z Londýna, ve svém údajně úplně posledním filmu posouvá pro něj typický minimalismus ještě o trochu dál.

V programu je nový 3D film Wima Wenderse

Rovněž v Berlíně, ale mimo soutěž, měl premiéru 3D film Wima Wenderse Pina (Pina, r. Wim Wenders). Pina Bausch byla slavná německá choreografka, která se věnovala novému pojetí tanečního divadla. Její práce vynikala především výraznou osobní zpovědí, precizností detailů a obdivuhodnou velkorysostí v práci s prostorem. To vše legendární režisér (mimo jiné vítěz z Berlína, Benátek i Cannes) podtrhl použitím svého filmového vidění i možnostmi trojrozměrné kinematografie.

Na Berlinale měl premiéru i jeden pozoruhodný celovečerní debut. Thriller Býčí šíje (Rundskop, r. Michaël R. Roskam), snímek o lidské důstojnosti, o hranici mezi člověkem a zvířetem, se odehrává v současné jazykově i mentálně rozdělené Belgii. Po dvaceti letech od jedné děsivé dětské tragédie se znovu potkávají všichni zainteresovaní v prostředí mafiánských obchodů s hormony pro rychlejší růst dobytka.

Na plátně se půjde setkat i s legendárním Michaelem Yorkem

V hlavním klání na festivalu v Benátkách soutěžil snímek Osamělost prvočísel (La solitudine dei numeri primi, r. Saverio Costanzo), natočený podle románu Paola Giordana, vydaného i česky. Prvočísla jsou čísla dělitelná jen sama sebou a jedničkou. Podobně zvláštní je i vztah mezi hrdiny italského snímku Mattim a Alicí, kteří se v průběhu let potkávají a vzdalují a oba bojují se svou minulostí, výjimečností i osamělostí. Saverio Costanzo se karlovarskému publiku představil už před pěti lety, kdy byl jedním z režisérů představovaných v rámci sekce Nová generace italského filmu.

Na Sundance měl v lednu premiéru snímek Mlýn a kříž (The Mill & the Cross, r. Lech Majewski) s Michaelem Yorkem, Rutgerem Hauerem a Charlotte Ramplingovou. Polský režisér, malíř a básník Majewski, jehož nejslavnější film Wojaczek byl ve Varech promítán před dvanácti lety, se v něm snaží filmově interpretovat obraz Belgičana Pietera Bruegela Nesení kříže z roku 1564. Na plátně (filmovém i malířském) se tak objevuje spasitel vlečící svůj kříž, španělští vojáci, kteří převzali vládu nad belgickým územím, město jako symbol života, kruh smrti i nad vším čnící, na skále postavený mlýn. Předlohou snímku byla stejnojmenná kniha historika umění Michaela Francise Gibsona.

Hvězdami apokalyptického snímku jsou Ewan McGregor a Eva Greenová

Na stejném festivalu se za nadšeného přijetí publika poprvé promítal také britský snímek o křehkosti člověka Dokonalý smysl (Perfect Sense, r. David Mackenzie), netypická apokalyptická romance, kde si spolu zahráli hvězdní Ewan McGregor a Eva Greenová. Jejich láska postupně sílí, zatímco jim i celému lidstvu díky záhadné infekci přestávají po náhlých emocionálních výbuších postupně fungovat smysly. Nejdřív čich, potom chuť. Lidé se snaží přizpůsobit, když necítíme jídlo skrz nos ani jazyk, můžeme vychutnávat jeho teplotu, křupavost, jeho zvuk. Jenže na řadě je sluch a pak i zrak.

Na Sundance měl premiéru i velkolepý projekt Život v jednom dni (Life In a Day, r. Kevin Macdonald), na kterém se producentsky podílel Ridley Scott a skotský režisér Kevin Macdonald o něm mluvil už na svém loňském karlovarském Master Classu. Film dokumentuje 24. červenec 2010 tak, jak se udál očima uživatelů YouTube ze 197 zemí světa. Z 80 tisíc jejich klipů vybrali tvůrci ty nejzajímavější a poskládali z nich devadesátiminutový film. Mimo jiné se tu objeví i narození žirafy v pražské zoo.

Do Varů se vrací kontroverzní Jørgen Leth

Dalším filmem ze Sundance jsou chilské Staré kočky (Gatos Viejos, r. Sebastián Silva, Pedro Peirano), černohumorný příběh dávno zestárlého manželského páru. Isadora (v podání Belgicy Castro) a Enrique žijí obklopeni kočkami a knihami v jednom vysokém věžáku, jenže když se porouchá výtah, jsou najednou odstřiženi od světa dole. A do toho přichází Isadořina dcera s partnerkou a dalším úžasným nápadem na zbohatnutí, který je možná bude stát všechno, co mají. Spoluautorem filmu je Sebastián Silva, jehož Služebná (La nana), uvedená na MFF KV 2009, byla nominována na Zlatý globus za nejlepší neanglicky mluvený film.

Kontroverzní dánský dokumentarista Jørgen Leth zasedl před několika lety na MFF KV v čele dokumentární poroty. Tentokrát mohou diváci zhlédnout ukázku jeho tvorby, snímek Erotic Man (Det erotiske menneske, r. Jørgen Leth), který zkoumá s důrazem na intimitu a estetiku vztah muže a jeho vlastní sexuality. Co koho ovládá, je asi zřejmé. Film, který kamerou zavítá velmi blízko k brazilským, haitským, panamským, filipínským nebo senegalským ženám, měl premiéru na festivalu v Torontu.