Na celém projektu má zásadní podíl právě největší český filmový festival, který restaurované poklady světové kinematografie už léta divákům zprostředkovává. Mimo jiné dílo Luchina Viscontiho Gepard nebo snímek Michaela Powella a Emerica Pressburgera Červené střevíčky. Tentokrát se rozhodl zajít ještě dál a aktivně iniciovat restaurování legendárního filmu české historie.

„Rozhodli jsme se napomoci hledání finančních prostředků a oslovili našeho generálního partnera. Je logické, že první volba padla na film, který filmoví historikové a kritici považují za nejdůležitější dílo československé kinematografie za více než sto let její existence – Marketu Lazarovou,“ říká k tomu prezident MFF KV Jiří Bartoška.

Technologický postup zajistí studio UPP

Pro projekt se podařilo získat ministerstvo kultury a Nadaci ČEZ. Na digitalizaci se bude podílet také Národní filmový archív, který podle svého ředitele Vladimíra Opěly dodá duplikační kopii, originální negativ i referenční kopii vyrobenou v šedesátých letech a dohlédne na kvalitu výsledného zpracování.

Technologicky pak zajišťuje proces úpravy filmu studio Universal Production Partners, jedno z největších postprodukčních studií ve střední Evropě, které se už podílelo například na restaurování Dokumentů Jana Špáty, které si mimo jiné odnesly z Českých lvů Cenu ČFTA za audiovizuální počin roku.

Základním předpokladem při restaurování Markety Lazarové má být maximální důraz na zachování autentičnosti původního obrazu i zvuku. To znamená, že do nich nebude zasaženo žádným necitlivým technologickým postupem, který by znamenal jakoukoli změnu výrazu oproti původnímu autorskému záměru. Neměly by být ani překročeny technologické limity doby, ve které bylo dílo vytvořeno.