Hlavní obsah

Vřídlo o páté: tajemná žena aneb plakátem ke štěstí

Právo, Kateřina Farná

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Film bez půvabu žen by byl jako šampaňské bez bublinek nebo mexická kuchyně bez chilli. Zkrátka by to nebylo ono. Stejně tak ke karlovarskému festivalu už přes patnáct let neodmyslitelně patří grafické Studio Najbrt. To je podepsáno pod vizuální koncepcí - letos je symbolem tajemná žena s „vypálenými“ slovy na těle. Jmenuje se Kateřina.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Motivem letošního festivalového vizuálu je tajemná žena.

Článek

Někomu se dřívější festivalové ročníky pojí spíše s filmy a hollywoodskými hvězdami, jiným - a k těm se řadím i já - některé karlovarské roky rezonují taky s plakáty a znělkami.

Nezapomenutelný je pro mě 37. ročník, kdy před devíti lety kromě Petra Zelenky a jeho vítězného Roku ďábla, herců Seana Conneryho a Michaela Yorka lázeňskému městu jednoznačně vládli blázniví Tros Sketos.

Adam Holý vyfotil svéhlavou kapelu v takovém gestu, že i teď, když to píšu, se nemůžu nesmát. O Ondříčkově znělce a koncertech tria sketařů (v sestavě František Skála, Aleš Najbrt a Jaroslav Róna), které se musí vidět, netřeba mluvit.

Když jsme u výtvarníka Františka Skály, nad pohovkou mi visí jeho ruka s tyrkysovými pařátky - symbol jednačtyřicátého ročníku. Byla to klasická poetická „skálovina“ - bizarnost, chemlony, plyš, kůže. Paráda. Ten rok vyhrál snímek Sherrybaby, režisér Hřebejk dostal za Krásku v nesnázích zvláštní cenu a přijel charismatický Andy Garcia.

A na které festivalové plakáty nezapomenete vy? Určitě byste vyzdvihli ty černobílé se siluetou kočky, před čtrnácti lety vycházející ze znělky Jana Svěráka; o dva roky později byla zase symbolem éra Oldřicha Nového a jeho „zavřete oči, odcházím“.

Krásně rozpačitě se tvářil promítač Eddie. To byl rok 2001, vyhrála svérázná Amélie z Montmartru a Křišťálové glóby za mimořádný přínos filmu dostali Otakar Vávra a Ben Kingsley.

A mohla bych pokračovat dál, vtipné plakátové motivy střídaly spíše grafické prvky, kdy se pracovalo s filmovým písmem nebo políčkem.

Z řady poutačů se staly prvotřídní sběratelské kousky, tehdy dodávající karlovarskému svátku filmového umění výjimečný kabát. Teď jsou častokrát ozdobou jiných soukromých stěn, v nichž se odehrávají neméně dramatické příběhy...

Reklama

Výběr článků

Načítám