V České republice jste poprvé?

Ne, byl jsem tu už třikrát, čtyřikrát. Moje žena v České republice pracovala několik měsíců a točil jsem tu reklamu a dokument o svém dědečkovi, jehož retrospektivu jsem sem přijel uvést.

Jaké máte v Karlových Varech plány?

Chtěl bych vidět nějaké filmy, ale nemám moc času, protože uvádím řadu snímků a dávám hodně rozhovorů o mém novém projektu. Je sponzorovaný serverem Youtube.com, produkuje ho Ridley Scott a jmenuje se Život v jednom dni.

Žádám v něm lidi na celém světě, aby natočili část svého dne, 24. července, a nahráli to na internet. Potom z toho sestříhám film, který bude portrétem jednoho konkrétního dne na celém světě. Kdokoliv z vašich čtenářů může na Youtube informace jak se zúčastnit.

Váš nový film Eagle on the Ninth se odehrává ve druhém století n.l. Co vás na tomto období zaujalo?

Snímek je založený na knize, kterou jsem četl, když mi bylo jedenáct, dvanáct let. Jmenovala se Eagle of the Ninth (Orel deváté), přičemž to deváté se vztahuje k legii římské armády. Je to film o říši. Ústřední je vztah mezi římským vojákem a keltským otrokem, který je zpočátku vynucený, ale na konci se oba spřátelí. Je to film o střetu kultur - já v tom vidím metaforu střetu americké kultury se zbytkem světa.
Chtěl jsem udělat film, který by byl protikladem k hollywoodským trhákům zasazeným do doby římského impéria, plných bitev a čarodějů. Chtěl jsem film velmi skutečný a velmi dramatický a zároveň jsem chtěl točit ve Skotsku, v jeho krásné divoké přírodě.

Jde o historii nebo fikci?

Je to fikce inspirovaná dvěma skutečnými událostmi. Ve dvacátých letech našli v Anglii orla, který byl standardou římské legie, ale Keltové ho předělali na keltského boha. Druhý příběh, o kterém nevíme, jestli je pravdivý, vypráví, že devátá legie došla do Skotska a zmizela.

Jak je takové natáčení drahé? Předpokládám, že nepoužíváte počítačové efekty.

Musím přiznat, že použijeme jeden počítačový efekt, jde o Hadriánův val. Film stál 15 miliónů liber, což je dost. Uveden bude v únoru.

Váš nejslavnější film Poslední skotský král jste natočil v Ugandě. Jak jste vnímal tehdejší politickou situaci?

Ten film je o naivní postavě, která se v Ugandě rozhodne sobecky nevidět hrozné věci, protože si tam chce užívat. Při natáčení jsem si uvědomil paralelu mezi ním a filmaři. Ptal jsme se, jestli taky tu zemi nevyužíváme, zatímco ignorujeme tu hrůzu, co se tam děje. Mohli jsme totiž točit jen díky tomu, že jsme měli dopis od prezidenta Museveniho, který říkal: Dovolte jim vše, co chtějí.

Prezident Museveni má velmi špatnou pověst?

Za začátku dělal v Ugandě hodně dobrých věcí, postavil silnice, nemocnice. Ale změnil ústavu, aby zůstal u moci navždy. V Ugandě je spousta korupce a zatýkání bez soudů, což vzbuzuje závažné etické otázky, a to nejen pro filmaře.

Musel jsem se ptát sám sebe, jestli víc škodím, nebo pomáhám. Možná si něco nalhávám, ale cítím, že jsme dělali více dobra. Přitáhli jsme pozornost veřejnosti k této zemi a naučili místní lidi, jak se natáčí film. Zároveň jsme využili moci prezidenta, ale myslím, že to pozitivní převážilo.