Hlavní obsah

Na východ od Západu lze nalézt vzpomínky básníka i dětské sebevraždy

Právo, Zbyněk Vlasák

Čtrnáct snímků nabídne letos soutěžní karlovarská sekce Na východ od Západu, výkladní skříň kinematografií zemí za bývalou železnou oponou. Nechybí ani český film El Paso režiséra Zdeňka Tyce.

Článek

Český zástupce v soutěži El Paso je inspirován skutečným osudem romské vdovy, matky devíti dětí, která po tragické smrti manžela čelí dluhům a nevěří už ani těm, kteří to s ní myslí dobře. Režisér Zdeněk Tyc se filmem vrací k tematice svého úspěšného snímku Smradi z roku 2002.

„Já vím, že film nic nezmění, protože jde o složité, komplikované problémy, které se pořád znovu zamotávají. Nejsem v tomto směru vůbec naivní, ale já se nesnažil El Pasem dát rozkaz, příkaz... Myslím, že je ten film dost otevřený,“ říká sám Tyc.

„Jedná se o silný, autorský film, který se zabývá problémy současnosti a zaujímá k nim postoj. Proto jsme ho vybrali,“ říká Lenka Tyrpáková z programového oddělení MFF Karlovy Vary, která má sekci Na východ od Západu na starosti.

Premiéru v české distribuci mělo El Paso v březnu tohoto roku. Trailer najdete zde.

Debut v devětašedesáti

Mezi dalšími snímky vyniká třeba ruský film Jeden a půl pokoje (Poltory komnaty ili sentimentalnoje putěšestvije na rodinu). Jde o hraný debut dokumentaristy a animátora Andreje Chržanovského, ke kterému se odhodlal ve svých devětašedesáti letech.

„A vůbec to není poznat, jde o hravý snímek, v nejlepším slova smyslu sentimentální, nechybí v něm animované ani dokumentární pasáže,“ říká Tyrpáková.

Jeden a půl pokoje vypráví o návratu básníka, disidenta a nositele Nobelovy ceny Josifa Brodského do rodného Sovětského svazu, ke kterému ale zřejmě ve skutečnosti nedošlo. Na trajektu Brodskij vzpomíná na osudy vlastní rodiny. A jak už to při vzpomínání bývá, i na četná příkoří se dívá shovívavým pohledem.

Maďarský Dante

Rozruch jistě vzbudí maďarský snímek Sedmý kruh (A hetedik kör). Režisér Árpád Sopsits na základě inspirace skutečným příběhem dvou mladých chlapců, kteří spáchají sebevraždu, vybudoval výborný filozofický film o střetu dobra a zla, Boha a pekla. Mimochodem už název je inspirován Danteho Božskou komedií.

Snímek ze stejné země, který ovládnul i letošní Týden maďarského filmu, Ztracené časy (Utolsó idők) natočil Áron Mátyássy jako svůj autorský debut. Nabízí příběh automechanika Ivána, který žije jen se svou mentálně postiženou a z jeho pohledu dost otravnou sestrou Eszter v zapadlé vesnici na maďarsko-ukrajinské hranici.

Jeden z mála filmů v této sekci, který už má zkušenosti z velkého festivalu (byl v Benátkách), je polská Prasklina (Rysa). Stabilitu třicetiletého manželství v ní ohrozí informace, že manžel možná spolupracoval s tajnou policií. V hlavní roli zde exceluje Jadwiga Jankowska-Cieślaková, která za svůj výkon už obdržela polského filmového Orla (obdoba Českých lvů). Mimochodem herečka má doma i cenu z Cannes z roku 1982.

Mezi další soutěžní filmy patří albánská variace na krevní mstu a střet moderního světa s tím tradičním pod názvem Žít! (Alive!). Snímek Artana Minarolliho bude mít ve Varech světovou premiéru. Stejně jako zástupce pobaltské kinematografie film Tlumená světla (Artimos šviesos), kde se manželé otupělí vlastním vztahem i životem uprostřed pracovního shonu a anonymního velkoměsta střetnou v noci při poněkud zvláštní zábavě. Natočil ho Litevec Ignas Miškinis.

Bizarní komedie a válečný veterán

Gruzínský film Druhý břeh (Gagma napiri) nabízí osud dvanáctiletého hrdiny, který má po krk života v Tbilisi a vydá se hledat ztraceného otce do poválečné Abcházie.

Režisérka a scenáristka Guka Omarová natočila film Šamanka (Baksy) o tom, co se stane, když vám na dvoře vyroste benzínová pumpa. Bulhar Ivan Čerkelov zase snímek Raci o dvou přátelích, kteří se postupně noří do nekalých, mafiánských praktik.

V Karlových Varech se bude promítat i Papírový voják (Bumažnyj soldat), jehož postavy terapeut Daniil, jeho žena lékařka Nina a milenka Věra se podílejí na přípravě Gagarinova letu v kazašském Bajkonuru.

Bývalou Jugoslávii reprezentují jednak svérázný debut Vladimira Paskaljeviče Ďáblovo město (Djavolja Varoš). Černá, místy bizarní komedie kritizuje v podtónu poměry současného Srbska. Snímek bude mít ve Varech světovou premiéru. A jednak film Ničí syn (Niciji sin) chorvatského režiséra Arsena Antona Ostojiče, který posbíral nejzásadnější ceny na festivalu v Pule a jehož hlavní hrdina Ivan je bývalý rockový zpěvák a válečný veterán, který ve válce přišel o obě nohy i přízeň manželky.

Čtrnáctku soutěžních filmů doplňují ázerbájdžánské 40. dveře (40-ci qapi). V tomto snímku se mladík Rustam po násilné smrti otce rozhodne převzít roli hlavy rodiny.

Cena Na východ od Západu, o které rozhoduje zvláštní porota, bude předána tvůrcům vítězného filmu na slavnostním zakončení festivalu.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám