S každým jarem vstupuje karlovarský festival do hlavní fáze příprav. Chystáte ho letos ve stejných podmínkách jako v předchozích letech, nebo na vás dolehly důsledky finanční krize?

Na kulturu i na jiné obory, které jsou v té či oné míře finančně závislé na sponzoringu, dopadla krize bohužel někdy i velmi zásadně. Ale karlovarského festivalu se to jednak díky dlouhodobým smlouvám a jednak díky jeho do jisté míry výlučnému postavení zatím nedotklo.

Firmy snižují rozpočty, a tudíž se rozhodují, které akce si nechat, co mají jako svou vlajkovou loď. A festival je jednou z nejvýznamnějších kulturních akcí i směrem do zahraničí. Mohu tedy říci, že ho připravujeme ve stejných podmínkách a se stejným rozpočtem jako loni.

Přesto mě mrzí, že se krize dotkla ostatních. Čím víc příležitostí konfrontovat různé druhy kultury a umění lidé mají, tím lépe. Navíc nedokážu odhadnout, jak se bude i pro nás situace vyvíjet do budoucna, zatím jen vím, že 44. ročník festivalu je finančně zajištěn.

Můžete už prozradit alespoň jednoho významného hosta nebo hvězdu?

Ano, Miloš Forman nám potvrdil, že přijede na karlovarský festival uvést světovou premiéru svého nového filmu Dobře placená procházka, který natočil s kameramanem Janem Malířem na stejnojmenném divadelním představení, jež nastudoval v Národním divadle.

Nejde jen o strohý záznam, Forman s Malířem točili na několik kamer a režisér pak dlouho stříhal filmovou podobu. Mám z toho radost, Forman nebyl ve Varech od roku 1997, kdy dostal Křišťálový glóbus za dlouholetý umělecký přínos světovému filmu.

I on už se těší, že se tam setká s kamarády a s publikem.

Víte už, koho oceníte za dlouholetý umělecký přínos světovému filmu letos?

Ze zahraničí ještě úplně jasno nemáme, z českých tvůrců Jana Švankmajera. Jeho dílo je fenomenální, a v zahraničí je to spolu s Formanem určitě nejslavnější český filmař.

Jak daleko jsou v tuto chvíli přípravy festivalu?

Už jsme schválili plakát a celé výtvarné pojetí, které dělá opět Aleš Najbrt se svým týmem. Nejvíc práce má samozřejmě programové oddělení, jež dokončuje výběr filmů pro hlavní soutěž a sestavuje další sekce. V dubnu už to všechno houstne.

Ale tím, že festival děláme šestnáctým rokem s týmž týmem, na stejném místě a ve stejnou dobu, už to umíme nesrovnatelně lépe, než když jsme začínali.

Takřka každoročně míváte pro diváky alespoň jednu novinku, která jim usnadní pobyt na festivalu a přístup do kin. Máte něco nového i letos?

Připravujeme další zlepšení systému předprodeje vstupenek. V této chvíli dolaďujeme technické podmínky a nastavení tohoto systému. Jakmile si budeme jisti, že vše funguje, budeme diváky o nových možnostech rezervací informovat.

Jak to vůbec vypadá v Karlových Varech, bude se hrát i v novém kině?

Víceúčelová hala, kde bude i kino, se má podle posledních plánů otevírat těsně před zahájením festivalu. Zdálo se nám proto trochu riskantní do ne zcela zajetého provozu plánovat plnohodnotný program.

Naše programové oddělení už teď „pytlíkuje“ filmy do konkrétních kin a časů, je to totiž docela náročný proces a je třeba jej vytvářet s předstihem. Rozhodli jsme se proto, že uspořádáme v hale jednu ukázkovou projekci supermoderním digitálním způsobem promítání, tak abychom ukázali, co budeme moci do budoucna nabídnout. Kapacita kin se tedy letos nezmění.

Evergreen nakonec, je něco nového s privatizací Thermalu?

Mohu k tomu jen znovu zopakovat, že Thermal je srdcem festivalu, takže by bylo velmi nerozumné ho prodat neuváženě. Myslím, že to ale bude až po volbách.

Na letošní rok máme podepsanou smlouvu, generálním ředitelem se stal Josef Pavel, se kterým jsme spolupracovali už když byl primátorem a pak hejtmanem. Ví velmi dobře, co Thermal pro festival znamená, a to je velká výhoda.