Na přelomu devatenáctého a dvacátého století měla většina dívek jediný cíl: dobře se vdát a v pohodlí vychovat děti. K tomu byla vedena i Beatrix Potterová, která se narodila ve viktoriánské Anglii roku 1866 do bohaté rodiny advokáta, jehož jediným nesplněným snem bylo patřit k aristokracii.

Potterovi žili v Londýně poklidný život, o jejich děti - Beatrix a Bertrama - pečovala chůva a později guvernantka. Nikdy však nebránili rostoucímu talentu malé Beatrix, která malovala i psala, a protože milovala přírodu a zvířata, obojí se stalo námětem její tvorby. Považovali to za neškodnou zábavu slečny z dobré rodiny a ani je nenapadlo, že hned první ilustrovaná knížka o králíčkovi Peterovi se stane bestsellerem.

Beatrix Potterová se tak ze slečinky dobrých způsobů a mravů stala nejprve uznávanou spisovatelkou a později i velmi aktivní ochránkyní přírody, když skoupila množství pozemků, respektive zkrachovalých farem, aby zabránila jejich rozprodeji, a postarala se o to, že je na nich dodnes zachována nedotčená příroda.

Proměna dívky v silnou ženu

Renée Zellwegerová zdůrazňuje v postavě Beatrix Potterové velice přesvědčivě právě onu postupnou proměnu mladé dívky, která se zprvu bojí si třeba jen připustit, že by mohla překročit hranice rodiny a i na jednání s vydavatelem se nechá doprovázet gardedámou, v emancipovanou ženu, která přesně ví, co chce, a dokáže za tím tvrdohlavě jít. Nikoliv nesmyslně revolučními činy, ale pozvolnými, pevnými kroky, které ji vedou k osvobození od zaběhnutých pořádků v uspořádání rolí muž-žena-společenské uplatnění.

"Když jsem poprvé četla scénář, cítila jsem, že přesně chápu, kým Beatrix Potterová byla," říká Zellwegerová a dodává: "Chápala jsem také, proč se stala právě takovou, jakou byla. V mládí se snažila přizpůsobit ženě, kterou měla podle ostatních být, a podle mne máme každý kousek tohoto v sobě. Ale ve věcech, které pro ni znamenaly mnoho, byla nekompromisní a úspěšná."

Zellwegerová svým pojetím zároveň rozjasňuje poněkud tklivě pastelové, melodramatické ladění, do něhož film oděl režisér Chris Noonan. Vyvolá úsměv tvrdohlavostí a až dětskou radostí z úspěchu stejně jako dojetí, když se sesype a pak jen těžce vyrovnává se ztrátou milovaného člověka. Má v úzkých očích šibalství i smích, a také přemíru citu, když popustí uzdu touze a na veřejnosti políbí muže ještě předtím, než ji požádal o ruku.

Ostatně její láska k jednomu ze tří synů vydavatelského domu (Evan McGregor) je sama o sobě revoltou, neboť on je pouze z podnikatelské rodiny, což je pro její snobstvím zatíženou matku velmi nedostatečný původ. Dobrým partnerem Zellwegerové je Ewan McGregor, který využívá sympatií, jež jeho tvář vyvolává, ale hlavní prostor nechává ženě a jejímu příběhu. I v největším okouzlení je uctivý, Beatrix především velmi respektuje, ale zároveň je zřetelné, že jeho city dávno přerostly pracovní rámec. Miss Potter se tak celkovým laděním řadí ke smířlivým, vcelku nevzrušivým, ale příjemně plynoucím filmům, které přibližují osudy výjimečných lidí. Do kin vstupuje 5. července, tedy záhy po uvedení na karlovarském festivalu.

Miss Potter VB/USA 2006 Režie: Chris Noonan, scénář: Richard Maltby, Richard Maltby Jr., hrají: Renée Zellwegerová, Ewan McGregor, Emily Watsonová a další.