Hlavní obsah

Fejeton Kláry Kolářové: Staří smutní muži

Právo, Klára Kolářová, SALON

Před pár lety na tomto místě psala Alena Zemančíková o tzv. příliš hmotném maskulinu – typu muže, „který se prosazuje v prostoru na úkor ostatních a je vždy připraven k řeči, k níž má vždy silný hlas i zásobu slov a názorů“. Říkala jsem si tehdy, jaké mám štěstí, že podobné lidi ve svém okolí zase tak často nepotkávám. Začala jsem však narážet na jiný typ, proti kterému se bojuje snad ještě hůře – na starého smutného muže.

Foto: Profimedia.cz

Z muzikálové inscenace Městského divadla Brno Škola základ života (režie: Hana Burešová)...

Článek

Být starým smutným mužem není otázkou věku. Posmutnělá vědoucnost spojená s přezíravostí a neochotou nahlédnout za svá naučená, pohodlná myšlenková schémata může postihnout člověka každého stáří, a nevyhýbá se ani ženám. V mém okolí však tento obtížně léčitelný intelektuální neduh postihuje především muže.

Ti se koncentrují na respektuhodných pozicích – v médiích, ve zdravotnictví, na vysokých školách… Mají nepochybné znalosti a už odžito. Jejich problémem je, že si nechtějí nažít už nic navíc. A právě třeba ve školství, především v tom vysokém, je to potíž.

České humanitní obory mají mnoho problémů a jedním z největších je absence diskuse. Starý smutný muž nediskutuje, i když tvrdí, že diskuse vítá, dokonce vyhledává. On přednáší, přinejlepším pak blahosklonně opravuje a poučuje. Názory ostatních jsou šelestem, který lze snadno utišit a odříznout.

Staří smutní muži vedou rádi monology – monology dlouhé, v nichž je pár nepochybně zajímavých míst, na které však nikdo nestihne reagovat, tok řeči se totiž valí dál a dál a nejde zastavit. Výsledkem je pak únava na obou stranách. Jedna strana nestihla nic říct; ta druhá řekla všechno a ještě to pro jistotu několikrát zopakovala.

Starý smutný muž neví, jak mluvit s mladou ženou. Po většinu času převládající přezíravá shovívavost je občas rozetnuta nevhodnou, sexistickou poznámkou. Za svá vysokoškolská studia jsem se mnoho nedozvěděla o svém způsobu uvažování, zato jsem si vyslechla celou řadu poznámek o svém způsobu oblékání.

Starého smutného muže máloco nadchne. To, co působí jako obdivuhodný racionální klid člověka, který už viděl mnohé, může být ve skutečnosti spíše únavou a lhostejností. V tomto ohledu si vzpomínám na takřka dva roky starou rozhlasovou debatu zasloužilých českých literárních kritiků, kdy jeden na otázku, co se mu vybaví, když se řekne kultura v roce 2013, odpoví, že nic zvláštního. Někde byl, něco viděl, ale nic výrazného v tom nebylo. Nevyčítám mu to, ale říkám si, že chyba nemusela být nutně jen v nabídce.

Starý smutný muž má nepokrytě rád ty, kteří s ním souhlasí. Netřeba asi dodávat, že dlouhodobé plácání po zádech nevede u tohoto jedince ke zlepšení – naopak to, co dosud ještě fungovalo, zastará a začne se pomalu hroutit samo do sebe. Oni přitakávači jsou však, alespoň v mém okolí, spíše tichými neodporujícími svědky než skutečnými přívrženci. Mlčení je energeticky nej méně náročná reakce. Starý smutný muž se vypovídá a člověk si může stejně dál myslet to své…

Foto: archív Kláry Vlasákové

Klára Vlasáková

Já to tak občas dělám taky. Někdy si nechci přidělávat problémy a někdy se mi prostě nedostává energie a tu, co mám, si radši ušetřím na jiné, důležitější věci. Takový přístup ale může být v dlouhodobém měřítku velký problém. Bezmyšlenkovité nepřítomné přikyvování vede k tomu, že člověk otupí – soustředí se na to, aby nějak přečkal tok řeči, který ho vlastně moc nezajímá, a konečně mohl říct „to své“. To skutečně zajímavé. Taková taktika pak vede paradoxně k tomu, že si v sobě člověk postupně pěstuje taky takového starého smutného muže, jenž má určité penzum postřehů, které chce předat dál – a víc nic.

Byli jste někdy ve společnosti, kde se sejde starých smutných mužů víc? Je to pozoruhodný zážitek. Po jejich debatách nejsou vítězové ani poražení – jen lidé, kteří si na konci odnášejí tentýž názor jako na začátku. Všichni ale vypadají spokojeně a na tváři jim hraje posmutnělý, vědoucí úsměv.

Reklama

Související témata:

Související články

Fejeton Kláry Kolářové: Milunka

„Kolikrát ti mám říkat, že ty housky nemají být uškvařené, ale jen na skus křupavé? Vážně je to tak těžký zkontrolovat?“

Klára Kolářová: Aniž by začali hořet

Chodím na filmovou školu. Na filmové škole se málokdy chválí. Přiměřená reakce na kinematografický zážitek vlastně jakéhokoli druhu je mírná distance a jemná,...

Výběr článků

Načítám