Hlavní obsah

Zdenko Pavelka: Návrat, ne převrat

Právo, Zdenko Pavelka, SALON

Dovedete si představit Husův příběh v myší podobě? Něco jako když Art Spiegelman vyprávěl svým komiksem Maus o holocaustu? Nejsem si jistý, jestli by to v Česku přijali všichni s nadšením. I když by to jistě bylo sexy, hustý, trendy a možná i boží. Krabičky zápalek s Husem na nálepce se těší veselému zájmu, každé škrtnutí je ale pocta mistrovi.

Foto: Ceská televize

Z televizní trilogie Jan Hus (režie: Jiří Svoboda, 2015)...

Článek

V jedné z prvních recenzí na třídílný televizní film Jiřího Svobody Jan Hus jsem se dočetl soud, že vznikl k výročí, ne proto, že by měl na srdci něco převratného. Bolest, která svírá českou literární kritiku, vystřelila i tady: Měl být natočen jiný snímek než ten, který jsem viděl. S podobným míjením se setkal Zdeněk Mahler po uvedení dokumentární trilogie Ano, Masaryk. I v ní šlo o návrat, ne o převrat. A taky to bylo k výročí úmrtí.

Svoboda natočil, co dobře umí – realistický příběh. Žádná postmoderna, prudká umělecká inovace ani krvák ve stylu Gibsonova Umučení Krista. K čemu taky. Režisérovi šlo především o pokus jednu z národních ikon znovu vrátit do živé/žité paměti. Jména z historie ztrácejí obsah, pokud se neobnovují, pokud se k nim nové generace znovu nepřihlásí, nepokusí se napsat nové knihy, natočit nové filmy. Jinak, ale – probůh – srozumitelně. Kdyby neudělal Svoboda svého Jana Husa, byl by tu pořád jen Vávrův sociální reformátor s dobrým Štěpánkem a zavádějícím výkladem.

Svoboda – spolu se scenáristkou Evou Kantůrkovou – představil Husa v osobním postoji a v době, v tom, co bylo důležité před šesti sty lety a co je překvapivě naléhavé i v individualistickém dnešku. Jak bych se zachoval já? Jako Hus? Nebo jako Páleč?

Foto: Petr Hloušek, Právo

Zdenko Pavelka

Česká paměť se pomalu prokopává k pochopení druhé poloviny 20. století. Svobodův Jan Hus patří i do tohoto kontextu, do poznávání minulosti ještě čerstvé. Nejen hlavní postavou. Rozhodný Zikmund a váhavý Václav; Kňažkův dominikán, který postupně s Husem sympatizuje, ale pomoci dokáže jen v míře, která jeho samého neohrozí. Různé podoby a relativita moci: kardinálové Pierre d’Ailly, Francesco Zabarella a Baldassare Cossa proměněný v papeže Jana XXIII., který v roce 1412 na Husa vyhlásil klatbu, na Zikmundův nátlak svolal do Kostnice koncil a nakonec sesazen vystřídal Husa ve stejném vězení.

Tenhle Jan Hus je srozumitelný.

Reklama

Související témata:

Související články

Zdenko Pavelka: Opravdový chlap

Nejedna ze vzpomínek na Ludvíka Kunderu minulý týden zmínila jeho vztah k čaji a knihu Piju čaj, která se paradoxně stala jeho zřejmě nejčtenějším dílem,...

Zdenko Pavelka: Občan Trefulka

Jan Trefulka (1929–2012) se zajímal o všechno, čemu se dá říkat obec. Ležely mu na srdci poměry v Brně, na Moravě, v Československu a pak v části, jejíž...

Zdenko Pavelka: AniTřeboň

Kostka na pódiu setmělého sálu se proměňovala jako rozpohybované obrazy, uskutečněný sen Lászla Moholy-Nagye. Byl to detail, přehlédnutelná miniatura v samém...

Výběr článků

Načítám