Původně prý vznikl jako dočasné řešení, které mělo frýdeckomísteckým ulevit od aut před stavbou silničního obchvatu. „Nicméně obchvat se stále ještě nezačal stavět, takže jistě nebude hotov dříve než v roce 2018,“ odepsal mi Jan Širc, předseda tamní magistrátní komise pro dopravu, když jsem se ho na jejich krok do neznáma zeptal. „Předpokládám, že potom dojde ke zhodnocení projektu a rozhodne se, zda bude pokračovat dále, nebo se ukončí.“

Zkusme s pomocí pana Širce ten projekt zhodnotit už teď. „V tuto chvíli víme, že se snížil počet jízd autem na území města o čtyři tisíce denně. Lidé nechali doma většinou starší auta s vyššími emisemi. Další úbytek očekáváme teď od září, kdy dochází k rozšíření MHD zdarma do dalších sedmi obcí – nejvíce aut dojíždí do města právě odsud,“ líčí Širc ekologické hledisko.

A co hledisko ekonomické, na které dneska slyšíme především? Město prý musí MHD zdarma ročně dotovat asi devíti milióny, a přesto se mu projekt vyplácí. „Prvním efektem je vyšší koupěschopnost obyvatelstva. Občané Frýdku-Místku ušetří každý rok devět miliónů korun za jízdné a tyto peníze mohou utratit jinak. Další milióny pak ušetří obyvatelé okolních obcí. To se pozitivně projevuje u obchodníků ve městě,“ vypočítává Širc. „Výrazný je i sociální efekt. U nízkopříjmových skupin obyvatel totiž tvoří výdaje na dopravu zásadní část jejich příjmu. Rodiče mohou poslat své děti i do vzdálenějších škol, aniž by to zruinovalo rodinný rozpočet. Nezaměstnaným se již nevyplatí zůstávat na dávkách, ale mohou za prací dojíždět i do vzdálenějších míst.“ Pochvaluje si taky víkendové turistické linky do Beskyd nebo fakt, že Frýdek-Místek získal v rámci regionu konkurenční výhodu oproti ostatním městům.

Štěpán Kučera

Štěpán Kučera

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Veřejnou dopravu zdarma zavedli i v některých městech v Belgii, ve Francii nebo v Estonsku. Těžko říct, jak by si MHD zdarma vedla v Praze, jisté ale je, že ten bláznivý nápad stojí za promyšlení.