Hlavní obsah

Zbyněk Vlasák: Němé svědectví

Právo, Zbyněk Vlasák, SALON

Dokumentární snímek Majdan je jedním z prvních pokusů dostat na plátno energii hnutí, které se pokusilo změnit Ukrajinu, jak jsme ji několik posledních let znali. Když uznávaný, původem běloruský filmař Sergej Loznica ve zprávách viděl, co se na kyjevském náměstí Nezávislosti děje, nemohl odolat.

Foto: KVIFF

Z dokumentárního filmu Majdan (režie: Sergej Loznica, 2014)...

Článek

Soudě podle svých dvou setkání s Loznicou si dokážu představit, co ho na Ukrajinu táhlo. Postavy v jeho hraném snímku Moje štěstí, uvedeném roku 2010 v Cannes, se řídí jednoduchým heslem: Nestrkej do ničeho nos a nic se ti nestane. „Film Moje štěstí je model, má říkat: Pozor, ať tímhle směrem nejdeme! Ukazuji extrém. Jak bude společnost vypadat, když nad věcmi přestaneme přemýšlet. Nechci, aby se z nás stalo pasivní stádo,“ řekl tehdy v rozhovoru pro Salon. A na podzim 2013 se najednou začalo něco hýbat, aktivní občanský protest navíc pomalu, ale jistě přerůstal v revoluci se vším pozitivním i negativním, co s sebou revoluce obvykle přinášejí.

Jednoho z kameramanů, Serhije Stetsenka, který film Majdan představoval letos v Karlových Varech, potkal Loznica až na místě. Výsledkem jejich zprvu náhodné spolupráce je série dlouhých statických záběrů, které jsou pro režisérovu dokumentární i hranou tvorbu typické. Netypické ale je, že od první chvíle nevěděl, co se v jeho snímku stane v příštích dnech, hodinách, minutách, sekundách, nechal se vývojem překvapovat. Kamera tak jako němý svědek chronologicky zachytila protesty, které se zvrhly v boj s policejními jednotkami a v krveprolití.

„Nechoval jsem se jako blázen, snažil jsem se jen zůstat za kamerou a nikam neutéct. Samozřejmě, že jsem se bál, když kolem mě vybuchovaly prachové granáty nebo na nás v mrazu stříkali z vodních děl. Pak jsem viděl prvního mrtvého a nevěděl jsem, jak se k tomu postavit. A potom jich nesli třeba deset najednou,“ vyprávěl ve Varech Stetsenko.

Foto: Milan Malíček, Právo

Zbyněk Vlasák

Je zřejmé a pro mě osobně pochopitelné, na které straně filmaři stojí. „Ukrajina získala nezávislost před 23 lety, ale asi moc snadno. Teprve teď nastal moment, kdy si ji musíme zasloužit,“ říká Stetsenko, který na kyjevské náměstí chodil od prvního dne. Ale to, že se spolu s Loznicou a druhým kameramanem Mychajlem Jelčevem snaží být oněmi němými svědky, nevyhledávají ani nevytvářejí hrdiny a kromě informativních titulků do toho, co se před nimi děje, nijak nezasahují, umožňuje i nám, abychom prožili působivou atmosféru všech těch momentů na místě, které se na měsíce stalo centrem světového dění, a to aniž bychom se cítili manipulováni.

Reklama

Související témata:

Související články

Zbyněk Vlasák: Stará a nová vyprávění

Přímo zvolený prezident a jeho ústavní, ale nestandardní počínání spustilo v českém mediálním prostoru několik zajímavých diskusí. Do jedné z nich se zapojil...

Zbyněk Vlasák: V kontaktu

Je asi přirozené, že většina z nás s přibývajícím věkem uzavírá své myšlení novým podnětům. Začínáme se obklopovat lidmi, od kterých nehrozí polemika s našimi...

Zbyněk Vlasák: Dělníci bulváru

Dokument Víta Klusáka Dělníci bulváru si vysloužil velkou mediální odezvu už v době, kdy ho ještě nikdo neviděl, a mluvilo se o něm neméně i po jeho odvysílání...

Výběr článků

Načítám