Hlavní obsah

Nad knihou Milana Uhdeho: Básně psané od konce

Právo, Marek Toman, SALON

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Angažovaná poezie se píše od konce, protože její autor zná ze všeho nejdřív závěrečný slogan a v potu tváře se k němu dostává. Zhruba tak se vyjádřil Oldřich Mikulášek na adresu raných básnických pokusů Milana Uhdeho. Takové poezii podle něj chybí moment překvapení, napětí vyplývající ze hry se čtenářem… naopak mívá specifickou „nečitelnou“ příchuť. A Uhde ho ve své knize Rozpomínky. Co na sebe vím (Host 2013) s gustem cituje.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Milan Uhde.

Článek

Rozsáhlé paměti brněnského dramatika, zakazovaného autora sedmdesátých a osmdesátých let a v letech devadesátých ministra kultury a předsedy Sněmovny, obsahují řadu takovýchto přiznaných omylů. Jsou vlastně postavené na odkrývání vlastních slabých stránek. Už od prvních odstavců se projevuje autorova snaha popsat to, čemu kdysi bezelstně věřil, i to, jak dokázal prohlédnout. Zpochybňování se v textu stává jeho trvalou vášní. Jako by se často musel zastavit a dodat: Ale ono to ve skutečnosti mohlo být jinak.

A protože Uhde pokrývá ve své knize druhou polovinu dvacátého století, dobu mnoha iluzí, jedná se o přístup zábavný i přínosný.

Třeba Listopad 1989 je v knize popisován trochu jako divadelní férie. Disidenti se objevují na velvyslanecké recepci ve svetrech, televize zachytí při jednání Občanského fóra především bílé tkanice v černých pohorkách, velká doba se uskutečňuje pomocí komických detailů. A období devadesátých let přináší podobný motiv: Uhde se stává intelektuálem, který náhle „někam patří“, ale příliš mu to nesedí. Jeho popis účinkování v ODS a v Unii svobody nese všechny znaky kritické reflexe, která se v politickém provozu příliš nenosí. A dojde na další poznatek, shrnující jednu epochu v několika slovech: „Václav Klaus byl intelektuál velmi zvláštního typu: postrádal schopnost sebereflexe.“

Celé Uhdeho vzpomínky jsou vedeny snahou „nepsat báseň odzadu“, tedy pokusit se uchopit svéráznost a rozporuplnost jednoho půlstoletí na pozadí svého, vcelku nemilosrdně rozebíraného osudu. Styl je místy poněkud vzletný. Použitá optika nikoliv. Například pasáže o tom, jak autorova žena komentovala jeho texty i chování, by se asi neodvážil napsat do vlastní autobiografie každý. Jsou ovšem důkazem Uhdeho integrity. A to je také hlavní téma Rozpomínek: hledání způsobu, jak obstát sám před sebou.

Rozhovor s Milanem Uhdem přinese internetová verze Salonu již zítra.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám