Hlavní obsah

Zbyněk Vlasák: Zrcadla

Právo, Zbyněk Vlasák, SALON

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Letos poprvé měly tři vybrané kritičky možnost při předávání Cen české filmové kritiky orodovat za jeden ze snímků nominovaných v hlavní kategorii. Ve stínu režiséra Davida Ondříčka vyšlo na Mirku Spáčilovou, která o něm prohlásila, že „ctí všechna řemesla a hlavně pravdu“. Myslela to samozřejmě jako pochvalu.

Foto: Falcon

Z filmu Ve stínu (režie: David Ondříček, 2012)...

Článek

Úkolem kritiky by podle mě mělo být především upozorňovat na díla inspirující, diváka „rozšiřující“. Nemyslím tím adorovat tříhodinové introspektivní deprese, jejichž sledování se často vulgárně vydává za kritikovu oblíbenou kratochvíli. Stačí jen malá míra ambivalence, cokoliv překvapivého, co vybočí z plakátového pojetí „pravdy“, co ukáže trochu ze světa za zrcadly, kterými se sami obklopujeme.

Každopádně není úkolem kritické obce vyzdvihovat filmy, které jsou jen umělým konstruktem, produktem třeba i zručných řemeslníků, ale jako celek nic navíc nenabízejí, které se spokojí s tím, jak v oněch zrcadlech vypadají.

Loni jsem na tomto místě s obavou psal, že Cenám české filmové kritiky hrozí nemoci, jimž jejich slavnější konkurenti – Čeští lvi – už propadli, že je reálné postupné sbližování filosofie obou sad cen, a že těm prvním tak hrozí ztráta smyslu, pro který byly před třemi lety ustaveny: totiž napovědět akademikům, kteří moc do kina nechodí, koho zvolit.

Dlouhodobý problém Českých lvů je, že oceňují řemeslo, ne filmy, ale filmaření (jak říká režisér Petr Marek). Samotná výpověď není hodnotou. A letošní kritické ceny (sám jsem jedním z hlasujících) byly jako alternativa ke Lvům zcela zbytečné. Skoro ve všech zásadních kategoriích včetně nejlepšího filmu vyhrál právě Ondříčkův řemeslný snímek Ve stínu, a přestože se Lvi budou udělovat až po otisknutí tohoto textu, jsem si skoro jistý, že verdikt bude stejný (bez ohledu na počet nominací).

Akademici i kritici se totiž, zdá se, ve své většině shodnou, že není důležité, jestli do svého filmu Ondříček něco zásadního vložil, nebo ne, ale jak výsledek vypadá, co je vidět v oněch zrcadlech. Přitom byly letos určitě lepší volby – na prvním místě Čtyři slunce Bohdana Slámy, snímek zcela neplakátový.

Při letošním předávání se kritické obhajoby dostalo také nominovaným na objev roku. Kamil Fila v něm přirovnal mladého slovinského tvůrce Olma Omerzu k Davidu Lynchovi. Sálem to nesouhlasně zašumělo. Odvážnost Filova tvrzení byla ale nakonec na pozadí těch v podstatě lvích cen velmi osvěžující.

Reklama

Související témata:

Související články

Zbyněk Vlasák: Lví nemoci

Filmoví kritici a kritičky rozdali ocenění. Oproti Českým lvům má jejich výběr několik předností: je transparentní, kritici zpravidla nejsou v pracovním či...

Výběr článků

Načítám