Asghar Farhadi
Rozchod Nadera a Simin

sekce Horizonty

Vítěz letošního Berlinale naznačuje možné konflikty v íránské společnosti, které vyvěrají z rozporů náboženských a sociálních. Na druhé straně snímek nabízí pohled do íránské každodennosti, která má daleko k některým na Západě sdíleným představám. Žánrově narazíme na prvky totálním realismem zatíženého kriminálního dramatu, které se opírá především o morální dilemata. Co se třeba stane, když dcera hlavního hrdiny zjistí, že její otec opakovaně lhal u soudu? Je jeho pragmatická lež ospravedlnitelná? Postaví se za něj, až se před soudcem ocitne sama?

Zuzana Liová
Dom

sekce Deset evropských režisérů Variety

Krásný a čistý slovenský snímek Dom vypráví příběh jedné venkovské rodiny. Vládne v ní otec Imrich (Miroslav Krobot), jehož hranice uvažování jsou, stejně jako u mnoha jeho vrstevníků, značně ovlivněny režimem, ve kterém vyrůstal. Nedovede si představit, jaké možnosti dnes před sebou mají jeho dcery. Chce jim dopřát hlavně jistotu, a proto se jim rozhodl postavit na pozemku u vlastního domu dva další, kde by podle jeho představ měly začít žít. Nechápe, že to ony nedokážou ocenit a chtějí od něho raději utéct ke všem lákavým svodům okolního světa.

Petr Marek
Nic proti ničemu
sekce Na východ od Západu

Na české poměry výjimečně čerstvý, obratně a vtipně napsaný snímek ukazuje setkání skupiny lidí, kteří chtějí založit neziskovou organizaci. Ta by měla sdružovat ty, kteří byli v mládí adoptovaní. Už tahle absurdní zápletka rozjíždí kolotoč, ze kterého se všechny postavy vypotácejí trochu jiné, než byly na začátku. Alespoň z pohledu diváka. Neustále se také proměňuje jejich vzájemný vztah, různé třeba i na zásadních morálních vinách postavené nevraživosti se neočekávaně, ale tak nějak počesku zahlazují, operuje se s demokratickým hlasováním i zklamanými egy.