Yann Martel
Beatrice a Vergilius

Přeložili Lucie a Martin Mikolajkovi.
Argo

I když podle názvu by si mohl čtenář myslet, že Martel, autor světoznámého románu Pí a jeho život (byl přeložen do více než 45 jazyků), ve svém nejnovějším díle rozvíjí motivy z Danteho Božské komedie, je to úplně jinak. Vergilius je opičák (vřešťan) a Beatrice oslice. Navíc jde o zvířata vycpaná. Jejich preparátor píše divadelní hru, v níž jsou vycpaniny hlavními hrdiny, ale neví jak dál. Požádá dopisem o pomoc úspěšného spisovatele, kterému se nedaří přesvědčit nakladatele o prodejnosti nové knihy, zpracovávající téma holocaustu nezvyklým způsobem. Oba muži se jmenují Henry, slavný spisovatel připomíná svými osudy Martela a divadelní hra je alegorií na hrůzy z poloviny 20. století…

David Drábek
Koule
Akropolis

O rozhlasové hře Koule, kterou vysílal Český rozhlas Vltava, už jsme v Salonu psali. Článek Cirkus kolem Koule ani tak nehodnotil hru samotnou, spíše se podivoval nad diskusí, kterou vyvolala. V reakcích veřejnosti jsme zaznamenali určitou touhu dílo znovu slyšet nebo aspoň číst. Takovou příležitost teď nabízí nakladatelství Akropolis. Můžete tak sami posoudit, nakolik je hlavní postava Milena komická, nakolik tragická a nakolik uráží svůj inspirační zdroj – koulařku Helenu Fibingerovou. Lidičky zlatý… někdy mám pocit, že jsem vaše máma. Ano, odpusťte mi ten cit, ale jo. Víte, představuju si, že jsem něco jako taková ta Věstonická venuše a dobrej voják Švejk dokupy.

Jiří Weinberger
Nerovnováha a jiné povídky
Baronet

„Já jsem nikdy nechtěl dělat normální divadlo. Zajímalo mě scénické působení, které víc vychází ze hry,“ řekl profesor Ivan Vyskočil nedávno Salonu. Jeho žák Jiří Weinberger má na tvorbu zřejmě podobný názor, což dokázal ve sbírce básní Antianalfabeticum (z níž jsme přinesli ukázku) nebo v krátkých prózách Nerovnováha a jiné povídky. Weinberger v nich přichází s groteskními nápady, které poťouchle rozrušují naše čtenářské i lidské zvyky a vyzývají nás ke hře. Vyskočil na záložce knížky o autorovi napsal: „I já bych měl chuť zkusit si nejeden nápad Jiřího Weinbergera. Zkusit se v jeho nápadu. Alespoň sám pro sebe, a přitom pěkně nahlas. A naslouchat takto zrozenému překvapení.“

Jaromír Zemina
Via Artis – Via Vitae
Torst

Soubor textů historika umění, výtvarného kritika, kurátora, ale také básníka a esejisty Jaromíra Zeminy jako svého druhu autobiografie a zároveň vyprávění o době a výtvarném umění v ní. Zemina knihu poskládal z napsaného, ale stvořil nové, skoro románové vyprávění s kapitolami jako malými monografiemi. Například: Alén Diviš znovu objevený. Skládá se ze šesti chronologicky řazených úvah spojených poznámkami o okolnostech a v závěru dovětkem, které můžeme číst i jako ambici Zeminova psaní: …jsou to eseje. A dodejme: v této podobě taky neobvyklý, pozoruhodný průvodce druhou polovinou 20. století.