Hlavní obsah

Nad Oscary: Organika a mechanika

Právo, Zbyněk Vlasák, SALON

Jak vypadá klasický produkt amerického filmového průmyslu? Podle Frédérica Sojchera z pařížské Sorbonny takto: "Jde shrnout třemi větami, obsahuje alespoň jednu atraktivní složku, na které lze postavit propagaci, jsou do něho investovány obrovské částky, najati charismatičtí herci. Jeho primárním cílem je rozptýlit publikum bez ohledu na závažnost tématu. Scénáře jsou konvenční, opírají se o jednoduché morální vzorce. Konec musí být logický a šťastný a vždy přináší poučení."

Článek

Je to příkré hodnocení, europocentrické, elitistické a na to podle oscarové akademie nejlepší z loňské anglicky mluvené produkce je nelze vztáhnout. Jenže po zhlédnutí devíti z letos nejčastěji nominovaných snímků přeci jen jistý sjednocující prvek cítím – umělost, hmatatelnost konstruktu, který ve svém absolutním důsledku dělá z filmu syntetické, sériové zboží. V některých snímcích je otisk pravítka, podle kterého byly narýsovány, zřetelnější, v jiných méně. Pojďme se na ně z pohledu tohoto úzkého a jistě nekomplexního aspektu podívat.

K živějším patří 127 hodin Dannyho Boyla, skutečný příběh o muži, jehož ruku uvěznil balvan ve skále. Aby přežil, musel si ji uříznout. Režisér dokáže obdivuhodně ustát jednoho hrdinu v jedné zablokované pozici, ale stejně se nemůžete zbavit pocitu, že se jinak bojí jakéhokoliv škrábance, něčeho, co vybočuje z nalinkovaného charismatu.

Naopak k umělejším můžeme přiřadit Černou labuť Darrena Aronofského, byť si zase nelze nevšimnout snahy po opaku. Příběh a jeho hrdinka-baletka jsou zřetelným konstruktem cinknutým manýrou, ale ona trpí bulimií se sklonem k sebepoškozování a její sebezničující tendence tak mají alespoň přirozenou oporu. Uměle nepůsobí obsazení, a ani pokus o zachycení baletu subjektivitou jeho aktérky, který je v jedné černé chvíli sugestivní podobně jako v letitých Červených střevíčcích.

Vymanit se z praxí vypočítaných narativních struktur zkoušejí dlouhodobě bratři Coenové. Letos natočili remake johnwaynovského westernu Opravdová kuráž s tím, že chtěli stvořit historický snímek bez ohledu na zažitá žánrová pravidla. Jenže od oněch struktur je těžké se osvobodit, i když o nich víte. Coenové to nedokázali, zvlášť ironicky pak působí nadšené výkřiky jejich fanoušků a fanynek o „westernové klasice“.

Většina ostatních filmů je na tom podobně – třeba heterosexuální herečky příliš korektně předstírající lesbický vztah v Děcka jsou v pohodě, překrucování dějin ve prospěch dramatizace v Králově řeči nebo roubování jednoduše srozumitelné zápletky „o konfliktu přátelství a peněz“ na životní etapu zakladatele Facebooku v The Social Network.

Možná je ale i můj požadavek po organickém, a ne mechanickém přístupu, tedy to, co je cítit z jiných nominovaných, na které už Salon upozorňoval – Dalšího roku režiséra Mikea Leigha nebo z Biutiful Alejandra Gonzáleze Iñárrita, příliš sojcherovský. Nevím.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám