Hlavní obsah

Fejeton Terezy Šimůnkové: O sicflajši a funkčním útěkářství

Právo, Tereza Šimůnková, SALON

Varovali mě, že prvotinu je obvyklé, ne-li žádoucí, vypotit mezi vaším padla a momentem, kdy padnete vy. A že psaní je ze třetiny inspirace a ze dvou třetin sicflajš. Pocení můžu potvrdit. Je vedro. Sicflajš taky sedí. Ztuhlá kolena a otlačený zadek mi nakonec přijdou jako sympaticky přízemní nástroj, kterým prubnete autorské odhodlání. Akorát bych doplnila jedno. Čas, kam můžete sicflajš vprdelit.

Článek

„A vy myslíte, že silné dílo vzniká, jako když pejsek s kočičkou dělali dort?“ zoufá si Tereza Boučková v Roce kohouta A. J. Liehmovi, poněvadž ji štvalo, že knížku montuje po větách mezi vařením, kontrolou domácích úkolů a psaním scénáře. Silné dílo vzniklo, takže evidentně dá. Bohužel mně k aplikaci téhle metody chybí soustředění a přebývá novinařina. Představa, že se po dni stráveném nad cizími příběhy s elánem vrhnu na svůj vlastní, je přesně ta hranice, kde se autorský přetlak mění v masochismus.

Vyřešila jsem to, jak jsem uměla nejlíp. Vzala jsem si měsíc volna a zdrhla na chalupu. Volno je fuč, já zpátky. A jako každý útěkář zjišťuju, že se mi v životě po návratu ale vůbec nic nezměnilo.

„Už na něčem pracuješ?“ zajímá se editor z novin, kam píšu, respektive nepíšu. Domluvili jsme si patero skvělých témat na reportáže. Chci je zpracovat poctivě, a tak hledám čas. Od března. Překlad belgické divadelní hry v blankversu zamrzl v kruciální fázi 80:20 (finálních 20 procent vám zabere dalších 80 procent času s tím, že rozdíl kromě vás nikdo nepozná). Taky mám vyčerpanou dovolenou a jediný poctivý přístup k nahromaděným mailům je celé to sakumprásk smazat. Pozoruju na sobě nepravděpodobný biologický jev, a sice mutaci velkých očí ve velkou hubu.

Ne že bych se do kolbenky vrátila s prázdnýma rukama. Napsala jsem dvě třetiny knížky. Váhu 150 strojopisných stránek (psací stroj vyroben v Saské Kamenici L. P. 1914 je sám o sobě lekce poctivosti) významně podtrhují desky z kvalitního kartonu. Ale furt je potřeba to dopsat. Zas se řítím mezi mlýnské kameny neschopnosti odmítnout projekty, o kterých vím, že mě budou děsně bavit, ale kterých je děsně moc. Otázku ješitnosti vůbec nebudeme otevírat. Semílá to zatraceně rychle a božího na tom není nic.

Ještěže všichni jedou z dovolených a na půl plynu. Polofunkční duši navíc nebo namíň nikdo nepozná… Balím stroj, rozepsaný román a své černé svědomí a zdrhám na venkov.

Sedím na zahradě barokní fary s prsty na masivní klávesnici. Po třech týdnech tvůrčí pauzy se oťukáváme. A ono to pude! Totiž nesedím na žádné zahradě, ale na zadní palubě zaoceánského parníku. Hospodská Valinka čepuje za kostelní zdí bukanýrům a črtá pivní čárky na dřevěné nohy. Kocour rozvlnil parybí ploutví diviznu. Z ryngle spadl kokosák. Vzneseme se a koráb svinguje v měkkém teplém vesmíru.

Já vím, že zas skončím přesně tam, odkud jsme vylétali. Že ani dovolená nedovoluje opustit přidělený časoprostor. Možná nejsem útěkářka notorická, ale funkční. Funguju takhle. Přistávám s tím, že mi i krátký pobyt v mezisvětech stojí za to.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám