Hlavní obsah

Být dvojtečkou mezi skutečností a poezií

Právo, Tereza Radváková, SALON

Nad sbírkou Wisławy Szymborské

Foto: ČTK

V rámci uměleckého projektu Transparency – Světelné umění v Praze se v dubnu 2009 verše Wisławy Szymborské promítaly na budovu Národního muzea. Autorkou záměru byla Američanka Jenny Holzer.

Článek

Principy evropské civilizace zůstávají před problémem, jak se vyrovnat sám se sebou či jak se sžít s těžkostmi života, bezbranné. Tehdy přichází básník, aby otevřel novou alternativu porozumění.

Poezie Wisławy Szymborské (1923, Polsko), laureátky Nobelovy ceny za literaturu, se odlišuje od tvorby jejích vrstevníků. A to nejen skromným rozsahem. Již v první sbírce Proto žijeme (1952) dává najevo jistou intelektuální převahu. Její verše oslovují ironickým nadhledem, nenuceností, ale i citlivostí. Silným morálním apelem vyjadřují kontinuitu tradiční polské mentality, avšak stále si udržují skeptický odstup od literárních i společenských konvencí.

Z díla Szymborské vyšlo v češtině téměř vše – sbírky básní, fejetony i širší výbory. Zatím poslední je ta s názvem Okamžik. Dvojtečka. Tady. Jedná se v podstatě o soubor tří samostatných sbírek. Každá z nich by se mohla jmenovat Okamžik, neboť – jak píše sama autorka v jedné z básní – věty a slova padají na papír tady a teď, aniž by čekaly na svolení.

Dvojtečka, za níž následuje celý svět, je potom odpovědí na vyřčené i skryté otázky. Představuje hranici mezi skutečností a poezií, skulinu, kde sídlí básník. Skrze ni lze zdůvodnit či obhájit lidskou existenci, což se děje na základě přítomnosti, v níž žijeme a která je nositelkou našich prožitků.

Výbor Královské švédské akademie věd přiznal dílu Wisławy Szymborské ironickou přesnost, která umožňuje historickým i biologickým souvislostem projevit se ve fragmentech lidské skutečnosti. Provázanost poezie a reality souvisí s autorčiným žurnalistickým zázemím. Často pracuje s konkrétním publicistickým materiálem, který přetváří do básnické podoby, nebo přímo vkládá do struktury verše. Z takto uchopených situací pak vyplývají dva základní motivy – vztah jedince k historii jeho národa a existenciální úzkost. Člověka vnímá jako chybující bytost, jež trpí odcizením a množstvím ztrát, ale není bez naděje. Jeho vnitřní dilemata se většinou týkají základních potřeb lásky, bezpečí a dorozumění.

Na problémy tížící lidstvo nahlíží s něžnou péčí, zároveň však naprosto odmítá melancholii. Nepodléhá sentimentu ani v básních, kde bilancuje vlastní citové zážitky. Vyjádřením emocí nikdy nepřekračuje hranici diskrétnosti, čtenáře si k tělu zkrátka nepustí. Když pronáším slovo Budoucnost, / první slabika již odchází do minulosti. / Když pronáším slovo Ticho, / ničím to ticho. / Když pronáším slovo Nic, / tvořím cosi, co se nevejde do žádného bytí.

Wisława Szymborska

Wisława Szymborska Okamžik. Dvojtečka. Tady

Wisława Szymborska Okamžik. Dvojtečka. Tady Přeložila Vlasta Dvořáčková.

Pistoriusšanská 2009

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám