Hlavní obsah

Jak to chodí v korporacích? Napoví karlovarský soutěžní film z Francie

Právo, Zbyněk Vlasák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Do těch velkých budov je sice přes skleněné venkovní stěny vidět, ale ani tak vlastně moc netušíme, co se v nich odehrává. Nakouknout do světa nadnárodních firem teď můžeme ve francouzském etickém dramatu režiséra Nicolase Silhola Korporace, které bude na MFF Karlovy Vary soutěžit o Křišťálový glóbus.

Foto: KVIFF

Emilii si v Korporaci zahrála Céline Sallettová.

Článek

Emilie je ambiciózní manažerka ve velké nadnárodní společnosti. Na starost má „lidské zdroje“, tedy politiku podniku vůči vlastním zaměstnancům.

Svým šéfem Stéphanem, vizionářem, mimochodem fyzicky ne nepodobným Stevu Jobsovi, je ovšem najata hlavně, aby firmu zbavila deseti procent zaměstnanců. Ideálně bez ztráty kytičky. Nemá je propustit, má je manipulací donutit, aby odešli sami. Jeden zaměstnanec to ovšem psychicky nevydrží a přímo na pracovišti spáchá sebevraždu.

Film Korporace je celovečerním debutem francouzského režiséra Nicolase Silhola, jehož otec učí na obchodní škole a je také specialistou na lidské zdroje. Silhol se i proto o kulturu velkých firem zajímá dlouhodobě, už ve svých krátkých snímcích podobné podniky popisoval jako prostředí, kde musí každý přijmout danou roli – a pokud možno se vzdát vlastní individuality.

Také Emilie se snaží v práci potlačit samu sebe: projevy svého těla maskuje skrze neustálé používání antiperspirantu, její pracovní oblečení vůbec neodpovídá jejímu naturelu a veškeré emoce, které cítí v souvislosti s úmrtím „problematického“ zaměstnance, se snaží udusit hluboko v sobě.

Kdo za to nese odpovědnost?

„Od samého počátku mě na tom příběhu zajímal problém odpovědnosti,“ říká Nicolas Silhol.

„Jakou odpovědnost na sebe bere člověk, který přijme, že bude za někoho jiného dělat špinavou práci? Má Emilie aspoň částečnou odpovědnost za to, když někdo, koho chtěla vystrnadit z firmy, spáchá na to konto sebevraždu? Jde o složité právní i etické problémy.“

Situace se brzy začne komplikovat. Probíhá vyšetřování, které postupně čím dál víc ukazuje na Emilii. Ta se cítí ohrožena, a tak se rozhodne přidat na druhou stranu. Zdá se, že ne proto, že by jí tížilo svědomí. Spíše v tom nechce zůstat sama. Musí však proto vystoupit ze své korporátní role. Jenže nepřijde s tímto osvobozením i něco víc?

 Inspirace francouzskou realitou

„Nechtěl jsem nikoho soudit. Drama toho filmu je podle mě v tom, že obrátit se proti firmě znamená pro Emilii do značné míry obrátit se proti sobě samotné. Jediný její relevantní důkaz proti korporaci je video, kde sama hraje ústřední roli,“ říká Silhol.

Drama Korporace, které je inspirováno mimo jiné sérií sebevražd zaměstnanců společnosti France Télécom a tím, jak neosobně a problematicky k nim vedení této firmy přistupovalo, bude mít ve Varech mezinárodní premiéru.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám