Hlavní obsah

Ze zrekonstruované Jezuitské koleje má být české Centre Pompidou

Právo, Peter Kováč
Kutná Hora

V sobotu 8. května byla v Kutné Hoře otevřena nově zrekonstruovaná barokní Jezuitská kolej, která se stala domovem Galerie Středočeského kraje prezentující se pod zkratkou GASK. Budova v sousedství gotického chrámu sv. Barbory je co do počtu výstavních metrů druhou největší galerií v České republice.

Článek

V čele instituce stojí ambiciózní tým s kurátorem Ondřejem Chrobákem a ředitelem Janem Třeštíkem. Oba by chtěli z Jezuitské koleje vytvořit jakési české Centre Pompidou, které by napomohlo i větší propagaci Kutné Hory.

Zatím si vedou dobře, GASK si získal zájem veřejnosti už před otevřením. Pro jeho sbírky byla loni v prosinci u Sotheby's v Londýně vydražena vzácná pozdně gotická iluminace zachycující těžbu a zpracování stříbra v Kutné Hoře. Malba na pergamenu značných rozměrů, připomínající obrazy Pietera Bruegela, stála 17 miliónů korun, ale Třeštík investici šikovně zúročil: současná prezentace iluminace v prostorách galerie je atraktivní a dílo se téměř okamžitě stalo ikonou galerie.

Možnost pořádání více výstav najednou

Téměř nekonečné sály a chodby barokního objektu dovolují, aby se současně konalo několik výstav, které mají mít sezónní charakter.

V přízemí GASK představuje na několik let vlastní sbírky. Expozice je udělaná tak, aby zmapovala na vybraných ukázkách sběratelskou aktivitu bývalé Středočeské galerie, založené oficiálně v roce 1964. Její kolekce dnes čítá na sedm tisíc uměleckých děl a diváci v ní najdou početnou řadu vynikajících obrazů i plastik české umělecké avantgardy, od kubistů až po surrealisty.

Výstava Emila Filly

Další dvě výstavy připravili pražští odborníci a kurátoři. Nejzajímavější je výstava Emil Filla: archív umělce, která představuje málo známou kapitolu ze života zakladatele a propagátora českého kubismu. Filla si po léta na velké kartóny lepil fotografie a reprodukce uměleckých děl z nejrůznějších období, od pravěku až po Picassovu tvorbu. Celý tento vizuální archív používal jako inspiraci k malování i jako podklady ke svým teoretickým statím.

Jde o unikátní pohled do zázemí Fillovy estetiky. Kompletní archív uspořádali Vojtěch Lahoda a Jiří Thýn a instalaci stovek kartónů s velkou citlivostí připravil výtvarník Zbyněk Baladrán. Kromě autorových „výstřižků“ tu jsou i originální Sudkovy fotografie dokumentující výstavy Emila Filly a reprodukce Picassových obrazů, které si malíř kupoval přímo v Paříži v Kahnweilerově galerii a podle nichž maloval vlastní obrazy.

Postsocialismus v expozici Kontakt

Druhou výstavou je sbírka konceptuálního umění Erste Bank nazvaná Kontakt, která ukazuje díla umělců střední a východní Evropy od 60. let do současnosti. Podle kurátorů – manželů Ševčíkových – jde o reflexi politické a ekonomické transformace v Evropě a o hodnotu umění na pozadí kulturního, sociálního a ekonomického vývoje v postsocialistických zemích.

Sbírka již byla představena v MuMoK ve Vídni a nejpůsobivější prostorovou instalací je zastoupen Karel Malich, jehož Zavěšený koridor z let 1967–1969 jako by byl přímo stvořen pro Jezuitskou kolej.

Jezuitská kolej

Vstupné do GASK se pohybuje v rozmezí od 60 do 120 Kč, galerie je otevřena od úterý do soboty vždy od 10 do 18 hodin, v neděli od 10 do 17 hodin.

Pokud si udrží zajímavý a různorodý program, jaký nabízí ve své první výstavní sezóně, bude nová instituce pro Kutnou Horu atrakcí, která by sem mohla přitáhnout kulturní turisty nejen ze Středočeského kraje.

Reklama

Výběr článků

Načítám