Hlavní obsah

Vydavatel Flash Artu a Milan Knížák se pohádali

Právo, Peter Kováč
PRAHA

Spolupráce Národní galerie a renomovaného výtvarného časopisu Flash Art na pražském mezinárodním bienále současného umění, které mělo ambice vyrovnat se Benátkám, skončila po roce vážnou roztržkou italského vydavatale Giancarla Politiho s generálním ředitelem galerie Milanem Knížákem.

Foto: Plzeňský Prazdroj

Ve varně plzeňského pivovaru v pondělí 27. února požehnal plzeňský biskup Monsignore Tomáš Holub tradičním surovinám, ze kterých se plzeňské pivo vaří

Článek

Bývalí spolupracovníci teď chystají na příští rok každý své vlastní bienále, a dokonce téměř ve shodném termínu. Obě výstavy totiž potrvají od jara do podzimu.

Vydavatel časopisu Flash Art připravuje druhý ročník Pražského bienále, jehož byl iniciátorem, v Karlíně. Hlavní část přehlídky, kterou chystá ředitel NG Milan Knížák, by se měla konat ve Veletržním paláci.

Kritika Knížákova autokratického přístupu

K roztržce s Knížákem připravil Politi písemné stanovisko, z něhož citujeme: "Pan Knížák se nám snažil stále více vnucovat svůj tým nebo okruh svých přátel, z nichž všichni byli nekompromisně neschopní. Ale pro všechny byla typická slepá a absolutní poslušnost vůči řediteli."

V textu kritizuje i jeho silné postavení v galerii: "V žádné zemi na světě nemá umělec pověření tak rozsáhlé, významné a výrazné a v žádné zemi světa není Národní galerie tak silně strukturována kolem osoby svého ředitele-umělce."

Politi, který se s Milanem Knížákem osobně přátelil řadu let, tvrdí, že hlavní příčinou jejich neshod je Knížákova žárlivost na mladé umělce.

"Všichni víme, že pan Knížák byl umělcem skromným, byl epigonem onoho hnutí Fluxus, které téměř zmizelo ze současné umělecké scény. Odtud také jeho frustrace a neurózy, kdy se snaží Praze a svým politickým přátelům dokázat, že je to, čím nikdy nebyl, tedy úspěšným umělcem."

Knížákovo stanovisko

Na dotaz Práva uvedl Milan Knížák, že ve Veletržním paláci i dalších prostorech se bude příští rok konat výtvarná přehlídka s názvem Mezinárodní bienále současného umění 2005 - Národní galerie v Praze, kterou organizuje Sbírka moderního a současného umění.

Příčinu rozchodu s vydavatelem však uvádí jinou. Hlavním důvodem prý byla smlouva, kterou Politi odmítl podepsat.

"Odmítám očerňování pana Politiho. Chtěli jsme s ním podepsat seriózní smlouvu na příští ročník bienále, ale on ji odmítl. Jsme státní instituce, pro nás je základem další spolupráce jasná a jednoznačná smlouva. Z předchozího ročníku víme, že jsme měli co dočinění s partnerem, který neplní vždy dojednané dohody. Takže písemný závazek k bienále byl základem pro další naši spolupráci. Pan Politi však smlouvu odmítl."

K Politiho osobním výtkám pak Knížák dodal, že k podobným útokům se on nesníží. "Když si Politi bral za ženu českou historičku umění Helenu Kontovou, byl jsem na jejich svatbě a věnoval jsem jim i svoje umělecké dílo. Pokud vím ,tak ho výhodně zpeněžili a prodali i další moje výtvarná díla."

"Takže nadávání na moje výtvarné kvality beru jako legraci. Já se ale nechci snížit k osobním útokům. Politi a Kontová byli moji přátelé, ale v okamžiku, kdy jsem jim nedovolil zneužít Národní galerii pro jejich osobní cíle, stal jsem se jejich nepřítelem, "

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám