Hlavní obsah

V roce 2008 ČT přispěje na více než deset filmů

V příštím roce bude Česká televize koproducentem více než desítky celovečerních distribučních filmů, do nichž investuje přes 100 miliónů korun. V roce 2008 se v kinech uskuteční premiéry 12 projektů, na jejichž zrodu se podílela.

V roce 2008 ČT přispěje na více než deset filmů

"Letos jich bylo či ještě bude osm," řekl ve středu novinářům ředitel výroby veřejnoprávní televize Václav Myslík. Vyjmenoval dobrodružný Jandourkův snímek Maharal - Tajemství talismanu, Vejdělkův Roming, Tajnosti Alice Nellis, celovečerní dokument Heleny Třeštíkové Marcela a debut Karin Babinské Pusinky. Upozornil na podzimní premiéry komedií Gympl a Chyťte doktora a snímku Poslední vlak, který se na plátnech objeví koncem roku.

ČT se podle generálního ředitele Jiřího Janečka podílí v průměru na deseti filmech ročně; od roku 1993 jich bylo téměř 190. Za rok dostává kolem 30 nabídek na spolupráci. "Nejdeme cestou pouze diváckých filmů. Vznikají u nás i snímky až ne tak atraktivní, ale umělecky hodnotné, kde se ostatní televize příliš neangažují. Šanci dáváme mladým filmařům, debutům a chceme se věnovat i pohádkám, které jsou drahé," řekl.

Podporu kinematografie vidí také v zařazování snímků menšinových žánrů či v uvádění děl z filmových festivalů. Janeček odmítá kritické hlasy filmových producentů, podle nichž přichází veřejnoprávní televize k filmům levně, autorům nemusí nic platit a vysílací práva získává na dlouhou dobu za nízké ceny. "Kupujeme zajíce v pytli, kterému jsou vidět jen uši," podotkl s tím, že spolupráce musí být vzájemně výhodná. "Nikdo nechce prodělat, navíc hospodaříme s penězi, které nejsou naše," zdůraznil Janeček a podmínky označil za "přiměřeně tržní".

Za rok posoudí 56 žádostí o koprodukci

Ředitel výroby upozornil, že producenty kritizovaná podpora se vývojem mění. Kdysi šlo jen o věcné plnění, dnes tvoří dvě třetiny finance a zbytek kapacity, tedy laboratoře a zvuková postprodukce. Výhradní vysílací práva má ČT na minimálně sedm let, přičemž v 99 procentech dochází podle něj k dohodě. Myslík se ale podle svých slov občas setkává s tím, že rozpočty producentů jsou zbytečně nadsazené.

"Nikdy asi nebudeme s producenty kamarádi, ale věci se řeší i ve spolupráci s jejich asociací. V tuto chvíli máme smlouvy na 20 koprodukcí v různé fázi rozpracovanosti," řekl Myslík. Jsou mezi nimi i ty mezinárodní - Jakubiskova Bathory, Mináčova Anglická rapsodie, Slámův Venkovský učitel, Bratři Karamazovi Petra Zelenky a Najbrtův Protektor. Podle nové šéfky programu Kateřiny Fričové přišlo loni 56 žádostí o koprodukční vklad.

"Ke každému scénáři vzniká pět posudků. Chtěla bych, aby se tým dramaturgů obměnil a objevili se v něm i externisté," uvedla. Česká televize uvažuje i o tom, že by sama natáčela distribuční filmy. I televize mohou totiž v tomto případě žádat o grant, což není nic nového a obsahuje to i připravovaná novela zákona o kinematografii. "Brzy oslovíme přes profesní organizace scenáristy s určitými náměty. Týká se to i televizních snímků a seriálů," řekla Fričová.

"Televizní inscenace dnes už nevznikají v papundeklových dekoracích; jde o vlastní plnohodnotné celovečerní snímky," dodal k tomu ředitel výroby. Dříve vypisovala ČT dvakrát za rok výběrová řízení, nyní je tento proces kontinuální. Výrobní a ekonomické podmínky obsahuje web ČT, přičemž na posouzení scénářů i rozpočtů je šedesátidenní lhůta. 

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků