Hlavní obsah

Umělecký dialog se stává i pomyslným duelem

Právo, Jan Šída

Výstavu Možnosti dialogu připravila Národní galerie Praha společně se Staatliche Kunstsammlungen Dresden a Sammlung Hoffmann Berlin. Představuje velká jména našeho i světového výtvarného umění, ale i mladé talenty. Expozici si lze prohlédnout v pražském Salmovském paláci do 1. prosince 2019.

Foto: katalog výstavy

Výstava kromě obrazů a soch prezentuje i fotografii Nan Goldin, Misty & Jimmy Paulette in the Taxi, NYC 1991.

Článek

Letos na jaře získala Staatliche Kunstsammlungen Dresden coby dar kolekci uměleckých děl Eriky a Rolffa Hoffmannových, jež zahrnuje významné umělecké artefakty dvacátého století, mimo jiné tvůrců, jako je Andy Warhol nebo Keith Haring.

Proti nim staví symbolicky česká strana náš umělecký reprezentační výběr, ve kterém figuruje třeba Stanislav Kolíbal, František Skála, Kateřina Šedá nebo Adriena Šimotová.

Vzájemné propojení děl našich a zahraničních tvůrců symbolicky vyjadřuje prostorový objekt Krištofa Kintery Démon růstu. Je složený z mnoha míčů různých velikostí a prostupuje několika patry. Připomíná molekuly, nebo buňky, které se nekontrolovatelně šíří prostorem i časem. Stejně jako se šíří umělecká tvorba bez ohledu na jazyk, politické zřízení či generace.

Osobité umění

Warholovy popartové Portréty, Transparent s Aktem od Toma Wesselmanna či Levitace vytvořená Jean-Michelem Basquiatem ve druhé polovině minulého vyvolávaly polemiky pro svou nadčasovost a výrazný avantgardní rukopis.

V dnešní době působí skoro krotce ve srovnání s velkoformátovými barevnými akty japonského fotografa Nobuyoshiho Arakiho. Syrové, často až sexuálně vyzývavé kompozice pocházejí z jeho cyklu Obscénosti. Na jednom díle má žena přeškrtaný obličej, jako by chtěl autor vyjádřit její anonymitu či stud.

S nahotou pracuje také sochař Richard Stipl. Obnažené mužské a ženské figury seskupil do zvláštního sousoší Block Sabbath. Postavy vytvářejí určité mikro příběhy a nad veškerým děním stojí žena – bohyně s dýkami v rukou.

Geometrickou abstrakci vzývá Frank Stella. Jeho dílo Soustředné čtverce připomíná otevřenou tlamu času či hlubokou propast zániku. Jiří Černický trojicí hlav První sériově vyráběná schizofrenie posouvá lidské vědomí až do úplného zapomnění. Zatímco František Skála svými poštovními obálkami evokuje naopak naději.

Umělecký dialog, tak jak ho nastoluje tato výstava, je nejen přehlídkou osobitého umění z obou stran bývalé železné opony, ale vytváří i prostor pro konfrontaci. Definitivní odpověď na to, jak z pomyslného duelu vycházejí naši reprezentanti, však výstava nedává. Naopak nastoluje další a další otázky.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám