Hlavní obsah

Trio Ponk: Zníme jako z jiné planety

Právo, Tomáš S. Polívka

„Postfolklórnímu“ triu Ponk, hrajícímu osobité úpravy lidových písní, se podařil kousek, který by předchozí generace označily jako husarský. Ponk letos jako jediní ze střední Evropy a celkově třetí z Česka získali pozvání na prestižní mezinárodní hudební veletrh WOMEX (World Music Expo), který se uskuteční v Santiagu de Compostela. Okolnosti přibližují zpěvák a houslista Michal Krystýnek, kontrabasista Jakub Nožička a cimbalista Eduard Tomaštík.

Foto: Matej Kmeť

Ponk spoléhá na souhru a maximální využití úsporné sestavy.

Článek

Čím myslíte, že jste zaujali porotce Womexu?

Krystýnek: Když jsem před nějakou dobou poslouchal World Music Chart Europe, kde jsme se dva měsíce drželi mezi TOP20, zněla tam naše píseň jako z jiné planety. Na porotce Womexu mohlo zapůsobit právě to.

Nožička: Myslím, že na první poslech zaujme zvuk. Sice hrají lidové nástroje, ale celek zní spíš jako rocková kapela. Chybějí bicí a kytary, přesto je to současné. Pak je tu Michalův hlas, který má příjemnou barvu a obrovský rozsah. Na desce zpíval jenom on, živě zpíváme všichni tři. Takže málo lidí, hodně muziky.

Koho napadlo přihlásit se?

Nožička: Nejprve jsme o tom ani neuvažovali, protože jsme si říkali, že WOMEX je pro služebně starší kapely. Naše kamarádka a spolupracovnice Anička Mašátová nás přemluvila, ať to zkusíme, tak jsme poslední možný den odeslali přihlášku. Variantu úspěchu jsme si nepřipouštěli, šlo nám jen o to vyzkoušet si, co všechno přihláška obnáší, abychom třeba někdy v budoucnu byli připraveni. A ono to vyšlo. Několik týdnů jsme tomu nemohli uvěřit!

Chystáte pro WOMEX něco speciálního?

Nožička: Pro ostravský showcase festival Crossroads jsme spolu se skvělou VJkou Polou PukPuk, která dělala také obal naší debutové desky, připravili první postfolklórní projekci. Aktuálně jednáme o tom, zda půjde projekce v rozšířené podobě použít i na Womexu, ale zatím to nevypadá. A pracujeme na dalším záměru, i když se přímo netýká toho, co budeme předvádět na pódiu v Santiagu. Bereme s sebou na cestu dva kameramany a těšíme se, že z naší cesty vznikne obrazový materiál prozatím nespecifikovaného žánru.

Pomohla vám žánrová Cena Akademie populární hudby Anděl, kterou jste letos získali?

Nožička: Rozhodně pomohla. Ocenění Akademie funguje jako taková zkratka. Už není potřeba dlouze opisovat, že jako kapela máme takové a makové přednosti. Stačí prostá zmínka o ocenění. Funguje jako záruka kvality.

Ovlivnilo nějak Ponk hraní Michala Krystýnka v Hradišťanu?

Tomaštík: Podle mě to Michala ovlivnilo pouze v jednom směru. Pořád si před námi hraje na Pavlicu.

Krystýnek: Nekecej! To je to tak poznat? Ale vážně. S odstupem času zjišťuji, že mě ta zkušenost ovlivňuje víc, než jsem myslel. Hradišťan je maximálně profesionální těleso, už od začátku jsem měl díky němu jasnou představu, co v kapele dobře funguje a co ne.

Čím dál víc si vážím novátorského přínosu Jiřího Pavlici. V době, kdy nahrál s Hradišťanem pro mě zásadní album Byla vojna u Slavkova, skoro nikdo nechápal, co to zkouší, proč lidovky nehraje jako všichni. Ale jeho aranžérské nápady jsou dodnes inspirativní a celé album zní i po pětatřiceti letech svěže. To, že Jiří Pavlica ve svých ani ne třiceti letech tlak konzervativních folkloristů ustál a později se posunul ještě dál, zaslouží poklonu. Také jeho a Vlastu Redla nazýváme otci postfolklóru neboli prepostfolkloristy. Jiří je navíc kmotrem našeho alba.

Reklama

Výběr článků

Načítám