Hlavní obsah

The Mars Volta: progresivní rock XXI. století

– PRAHA
Novinky, Alex Švamberk

Už dubnový koncert americké skupiny The Mars Volta naznačil její výjimečnost. Debutové album De-Loused In The Comatorium potvrdilo originalitu souboru, který si jako svou předkapelu vybrali Red Hot Chili Peppers. Deska také ukazuje, že i v současném rocku lze překračovat vymezené žánry a snažit se o náročnější tvorbu.

Foto: Radek Blažek

Tereza Blažková se v kategorii C1ž umístila na pěkném 6. místě. Na tomto typu lodě byla vůbec poprvé

Článek

The Mars Volta, kteří kombinují ve svých propracovaných kompozicích tvrdé pasáže se snovými až psychedelickými, ale nevyhýbají se ani jazzrockové inspiraci. Přestože dbají na zvuk, hojně využívají zejména zpětné vazby, nezapomínají dát písním potřebný tah. V důrazných pasážích skupina nezapře, že vznikla na troskách kultovních At The Drive In, zpěvák Omar však doufá, že s hard core nebudou spojováni: "Ani At The Drive In se nesnažili stát se hardcoreovou kapelou, pro mě hard core umřel v 80. letech. To, co lidé dnes označují jako hard core, je obyčejný metal, který má až moc co do činění s mužskou agresivitou a sportem."

Přímé vazby na nějaký styl Omar odmítá: "Poslouchám všechny druhy hudby od rocku až po Black Flag, Kinga Tubbyho, drum'n'bass a country. S psychedelií necítím žádnou provázanost, protože já o hudbě uvažuji jinak, než její představitelé."

The Mars Volta čerpají z filmu a knih

Omar hodně dbá na mimohudební inspiraci: "Beru ji odevšad, ze svého osobního života i tvorby Klause Kinského, Lennyho Bruce a Jacka Keroucka anebo Wernera Herzoga. Hodně písní je inspirováno knihami nebo filmy, které nás vedou k tomu, abychom se nevyjadřovali jen v notách, abychom v hudbě používali hodně různých zvuků a barev, které jí dávají náladu."

Že lidé nerozumí textům, Omarovi nevadí: "Slova jsou sice stejně důležitá jako hudba, protože jsou součástí krajiny obrazů, avšak k tomu, abyste získal určitý pocit, jim nemusíte rozumět, je tu pořád ještě melodie a výraz. Indická hudba, kterou poslouchám, mě udělá šťastného, i když nevím, o čem se v ní zpívá, stačí noty, které Indové používají, a co do hudby dávají."

Na koncertech se všichni potí

Přestože tvorba The Mars Volta je náročná a skupina na písních dlouho pracuje, než dostanou definitivní podobu, má Omar rád i živé koncerty. "Miluji nahrávání, ale nic se nedá srovnat s tím, když hrajeme před publikem, živé hraní představuje horké médium, zatímco deska je chladná, protože jste daleko od posluchačů - ani nevíte, jaké pocity jim navozuje. Navíc se hudba na desce nemění. Naživo je vše velmi vřelé a osobní, všichni se potí a všechno se také může pokazit.

The Mars Volta: De-Loused In The Comatorium

Zpěvák a Omar Rodriguez Lopez a kytarista Cesdrix Bixler Zavala mohli klidně těžit z úspěchů post hardcoreových At The Drive In. Před jistotou však dali přednost dalšímu vývoji a založili novou skupinu The Mars Volta. Debutové album De-Loused In The Comatorium potvrzuje posun. Deska přináší deset propracovaných kompozic plných nečekaných změn nálad, temp, rytmů i harmonií. Kdyby termín progresivní rock nebyl spjat se sedmdesátými lety, označoval by přesně tvorbu nového souboru. The Mars Volta se také stala písňová tvorba těsná pro vlastní vyjádření, neboť se snaží postihnout proměnlivé nálady. Vypjatá exaltovanost hard core se střídá s tajuplnými psychedelickými pasážemi. Změny jsou nálad i motivů jsou nejen hojné, ale také nečekané. Vznosný space rock přeruší divoká free improvizace, po níž přijde agresivní hard core s naléhavým jekotem Omara. Mnohovrstevnatá deska se dá poslouchat opakovaně a pokaždé se na ní dá najít něco nového.

 Universal, 60:33

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám