Hlavní obsah
Petra Hřebíčková jako Lea K., Kristýna Frejová v roli Lídy Baarové Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Švandovo divadlo uvádí Gottland - studánku plnou krve

Už dvě česká divadla hrají Gottland žurnalisty Mariusze Szczygieła po skandálu, který vyvolali právníci Karla Gotta, když knížku o Češích dvacátého století vydalo nakladatelství Dokořán a oni si spletli dobu pokoušejíce se dosáhnout stažení titulu z trhu.

Petra Hřebíčková jako Lea K., Kristýna Frejová v roli Lídy Baarové Foto: Jiří P. Kříž, Právo
Švandovo divadlo uvádí Gottland - studánku plnou krve

Po lednové premiéře dramatizace Marka Pivovara a Jana Mikuláška v ostravském Národním divadle s podtitulem Kdo neskáče, není Čech, ukázala inspirativnost titulu další autorská dvojice.

Gottland - Masky tragické bezradnosti

Ve Švandově divadle Praha se hraje Gottland - Masky tragické bezradnosti Petra Štindla a Dodo Gombára. V Ostravě režisér Mikulášek představil obuvnickou rodinu Baťových, herečku Lídu Baarovou, sochaře Otakara Švece, spisovatele Jana Procházku, zpěvačku Martu Kubišovou, polistopadovou pochodeň Zdeňka Adamce a lidí, kteří je obklopovali, jako volný řetěz příběhů. Ponechává divákovi, s kým se ztotožní. Zdůrazňuje jen českou stádnost. Inu, kdo neskáče…

Štindl vyšel z prostředí brněnských experimentálních scén, jimž je nejvlastnější mozaika, koláž. Prolnutí osudů do změti opatrnických postojů provázejících Čechy od konce třicátých let po naše časy, s hrstkou statečných, jejichž martyrium a ztráty se málokoho dotýkají, přineslo vyostření, jednoznačnější akcent na genovou bezpáteřnost.

Celek rámoval režisér víc než vtipně, s ironií a sarkasmem komunikací na Facebooku. Vynechal třeba soudní spor Vondráčková versus Kubišová; ilustruje jen to, co je zřejmé z portrétů. Zato připomněl, jak sny o službě vlasti mohou končit v deziluzi i dnes.

Světový architekt Jan Kaplický a čecháčkovští národovci. Pro jeho vzdělaný odkaz stačí jediné furiantsky hlupanské slovo: chrchel. Štindl nemohl sklenout Gottland výstižněji než Písní o nejbližší vině: „Je studánka a plná krve/ a každý z ní už jednou pil/ a někdo zabil moudivláčka/ a kdosi strašně ublížil…“

Autorem veršů je Jan Skácel

Jak mizí kulturnost v naší zemi, skoro nikdo ovšem nepozná, že autorem těch veršů je největší český básník druhé půle dvacátého věku. Také si vděku doma moc neužil, protože se jmenoval Jan Skácel.

Koho z herců naplňujících noblesní záměr burcovat aspoň ty, jichž sice ubývá, ale ještě jsou, pochválit a neublížit jiným důležitým částečkám rozmáchlé koláže, jež se sice ve druhé půli přílišnou snahou dopovídat „až po tu vodu v prstech bože můj…“ trochu sebezauzlila, řadí se ale k několika málo titulům, jež připomínají, co měla nejenom divadla nasvěcovat pro rovnání páteří už před dvaceti lety.

Celkové hodnocení: 90 %

 

Švandovo divadlo Praha - Mariusz Szczygieł: Gottland - Masky tragické bezradnosti

Scénář Petr Štindl a Dodo Gombár podle překladu Heleny Stachové

Režie Petr Štindl, dramaturgie Lucie Kolouchová, scéna Petr B. Novák, kostýmy Zuzana Přidalová, hudba Karel Albrecht, projekce Pavel Průša, keramika Hynek Chmelař

Premiéra 19. března, psáno z reprízy 21. března 2011

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků