Hlavní obsah

Sen noci svatojánské na Letních shakespearpvských slavnostech

Právo, Radmila Hrdinová

Letní shakespearovské slavnosti nabízejí kromě ambicióznějších (Král Lear, Hamlet, Bouře) i ryze oddechové inscenace. Sen noci svatojánské je titul, jenž tento účel může klidně naplnit, ovšem bude-li zábavnost podložena přece jen nějakým režijním výkladem a invencí. To se bohužel o inscenaci v režii Ľubomíra Pauloviče říci nedá.

Článek

Sen je komedií o milostném třeštění a snadné zaměnitelnosti partnerů, se silným erotickým podtextem, ale i v shakespearovských komediích všudypřítomnou hrozbou smrti. Paulovičova inscenace ho proměnila v nicneříkající taneční rejdění.

O vztazích mezi postavami se divák mnoho nedozví

Stereotypní vlnění pastelových víl, z playbacku pouštěná romantická hudba a křičící pávi plus herci recitující bez valné chuti i smyslu pro shakespearovský blankvers své texty stěží dokážou naplnit představu zábavné letní show, jíž by – při zjednodušení všech významů do hry vložených – inscenace přesto mohla být.

O vztazích mezi postavami se divák mnoho nedozví, o herecké chuti a radosti vůbec ne. Na lepší časy se zablýskne ve druhé části při kvartetu aténských milenců.

Řemeslnické scény trpí upachtěností komiky

Řemeslnické scény trpí upachtěností komiky, hledané navíc mimo text, jako by režisér i herci Shakespearovi nedůvěřovali. A unavený Oberon Oldřicha Víznera s Titanií Ivany Jirešové jsou odsouzení jen k dekorativnímu postávání na scéně. Veškerý pohyb za ně obstará ulítaný Puk Táni Pauhofové, hraný ve stylu klasických kalhotkových rolí.

Více poezie než „snový“ Sen nabízí samotná letní noc a působivé prostředí nádvoří Lichtenštejnského paláce. Pokud vám to stačí, máte možnost se o tom přesvědčit až do 6. srpna. Od 1. srpna se na Pražský hrad vrací Bouře s Kalibanem Jana Třísky.

Reklama

Související témata:

Související články

Na Hrad se vrací žárlivý Othello

Závěr Letních shakespearovských slavností na Pražském hradě bude patřit inscenaci Shakerspearovy slavné tragédie Othello. Na nádvoří Nejvyššího purkrabství...

Falstaff klopýtající v rytmu i nápadech

Poslední Verdiho opera Falstaff na shakespearovský námět nepatří k nejuváděnějším Mistrovým operám, ačkoli právě jí přestoupil Verdi hranice romantické opery...

Výběr článků

Načítám