RECENZE: Vyšla kniha snímků fotografa Josefa Koudelky. Oženit se se svobodou

Josef Koudelka patří bezesporu mezi nejvýznamnější světové fotografy. První snímky pořídil jako student v padesátých letech. Později, kdy byl zaměstnán jako letecký inženýr, navázal spolupráci s divadlem, pro které tvořil stylizované, vysoce kontrastní fotografie.

Josef Koudelka se stal i členem fotografické agentury Magnum Photos.

Nabyté zkušenosti uplatnil u souběžně vznikajícího souboru fotografií středoevropských Romů, kdy se do způsobu jeho vidění promítá vnímání světa jako divadelní scény. V srpnu 1968 zdokumentoval invazi sovětských vojsk v Praze.

Po sovětské okupaci odešel do emigrace, aby začal žít nomádským způsobem života. Cestuje po Evropě, asketicky přespává ve spacáku v přírodě nebo po bytech přátel, vzdává se veškerého pohodlí a jistot, nepřeje si nic vlastnit a vše podřizuje fotografování.

Kniha je výběrem z jeho deníků od roku 1969, kdy pořídil první zápisy, do roku 2019. Záznamy neobsahují delší souvislé popisy, jedná se o někdy až heslovité postřehy ohledně fotografování, přípravy výstav nebo knih, vzpomínky na přátele, navštívená města a krajiny, zachycení pocitu radosti z toho, že se může zcela svobodně věnovat činnosti, která jej naplňuje, zmiňovány jsou také jeho vztahy se ženami a city, které chová k dětem.

Z fotografických přátel se v knize nejčastěji objevuje jméno Henriho Cartiera-Bressona, jednoho ze zakladatelů fotografické agentury Magnum Photos sdružující nejlepší světové fotografy, jejímž členem se Josef Koudelka krátce po odchodu do emigrace stal. K vlastní tvorbě i tvorbě svých kolegů je často kritický, několikrát se vrací k myšlence, že špatné fotografie je potřeba zničit, aby nemohly být nikdy prezentovány.

Ve všem, na čem pracuje, se snaží dosáhnout maximální dokonalosti, nad vším chce mít kontrolu. Obava, jak bude vykládán jeho život a interpretovány jeho názory, jej ostatně vedla i k tomu, že svolil k publikaci výběru ze svých deníků.

V době, kdy začínal mizet svět, který Josefa Koudelku zajímal, se pustil do panoramatického fotografování krajiny zdevastované člověkem (cykly Černý trojúhelník, Chaos a Zeď). Jeho posledním velkým projektem je zachycení antických památek způsobem, jakým je dosud nikdo z archeologů ani stovek tisíců turistů, které je ročně navštíví a vyfotografují, nedokázal vidět.

O grafické zpracování knihy se postaralo Studio Najbrt. Text je členěn do sloupců, čímž je kromě estetického účinku dosaženo větší přehlednosti a zároveň akcentována útržkovitost typická pro původní zápisy. Obrazový doprovod knihy tvoří dosud nepublikované fotografie osobního rázu, které vznikaly souběžně s cyklem Exily, a fotografie stránek originálních deníků, v nichž jsou zápisy doplněny vlepenými fotografiemi, výstřižky z novinových článků nebo kresbami. Ve snaze zprostředkovat čtenáři co nejvíce podobu originálu jsou v textu některé věty tištěny verzálkami nebo zvýrazněny barevně.

Jedná se o mimořádnou knihu, která je určena nejen zájemcům o dílo Josefa Koudelky nebo fotografii obecně, ale každému, kdo je otevřený nechat se obohatit postoji a názory výjimečné osobnosti, jež má odvahu žít absolutně svobodně a vnímá svět hluboce lidským pohledem.

Josef Koudelka: Deníky
Torst, vybral a připravil Tomáš Pospěch, 416 stran, 599 Kč

Hodnocení 100 %