Hlavní obsah

RECENZE: Písně Franz Ferdinand dovedou neodolatelně svádět

Právo, Jaroslav Špulák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Díru do světa udělala skotská kytarová kapela Franz Ferdinand hned prvním albem z roku 2004, které se jmenuje jako ona. Před měsícem vydaný počin Always Ascending, její pátý v pořadí, sice prvotinu silou a výbušností nepřekonal, nicméně v pátek večer v pražském Foru Karlín v koncertní podobě obstál.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Zpěvák a kytarista Alex Kapranos stojí v čele kapely Franz Ferdinand.

Článek

Pětice z Glasgow totiž vzala představování novinky z gruntu, a tak z ní zaznělo hned osm skladeb. Společnost jim dělaly písně starší, přičemž došlo i na úspěšné singly z debutu - hit Take Me Out, The Dark of The Matinée, This Fire nebo Michael.

Přitom jestliže první deska definovala sound kapely, v živém provedení to platí nadále. Novější skladby, ve studiové podobě přece jenom více éterické, se mu zkrátka přizpůsobily.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Franz Ferdinand v pražském Foru Karlín.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Franz Ferdinand diváky zaujali od prvního akordu.

Franz Ferdinand mají ve většině písní jasné poznávací znamení. Vedle pěvecké melodické linky v nich hraje podstatnou roli znělá kytarová vyhrávka, jež je vedena zvukem pronikavým až ostrým. Udává rytmus, drží tempo a kapele dává celkovou originalitu.

Navíc jsou Franz Ferdinand ve skvělé koncertní formě, což je jistě dáno i zkušenostmi, které během šestnáct let trvající kariéry při vystoupeních nabrali. V Praze přišli na pódium sebejistě a titulní písní z letošního alba odstartovali koncert, který ani na chvíli nenudil a takříkajíc mu nespadl řetěz.

Zpěvák a kytarista Alex Kapranos měl sice tu a tam nutkavou potřebu pozdravit fanoušky a poděkovat jim za přízeň, publikum bylo nicméně do prožitku z písniček vtaženo hned prvním blokem akordů a set pak náramně odsejpal.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Franz Ferdinand hrály řadu písniček z nového alba.

Kapranos zpíval s jistotou a nadšením, jeho kolegové mu výtečně sekundovali ve vícehlasech, mimochodem nadmíru jisté koncertní položce, a celé to mělo čistý a čitelný zvuk.

Za zády muzikantů se na LEDkové stěně objevovaly grafické i obrazové motivy, nicméně základem vystoupení byla hudba. Bezmála zakryla všechen vizuální vjem. Rozlila se v sále a sváděla k sobě veškerou pozornost. Dlužno podotknout, že úspěšně.

Příležitost ten večer ale chytila za pačesy i předskupina Th!s. Relativně nové jméno na naší scéně je v tvorbě inspirováno hard rockem a glam rockem sedmdesátých a osmdesátých let, vtisklo jim nicméně lehkost danou odstupem. Třicetiminutový blok představil především skladby z loňského minialba We Are Th!s, naživo zahrané se stejným přehledem a jistotou jako na nosiči.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Skupina Th!s absolvovala před Franz Ferdinand první velký koncert.

Není proto od věci chápat Th!s jako tuzemský objev posledních týdnů, bez ohledu na to, že jejich texty jsou napsány v angličtině. A je vlastně radostné konstatovat, že jedinou zřejmou slabinou čtveřice ve Foru Karlín bylo poněkud těžkopádné uvádění písniček.

Franz Ferdinand, Th!s
Forum Karlín, Praha 9. března

Hodnocení: 90%

Může se vám hodit na službě Zboží.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám