Hlavní obsah

RECENZE: Jaroslav Fritsch zbytečně tříští svůj talent

Právo, Jan Šída

Berounský rodák a žák Jiřího Sopka na akademii Jaroslav Fritsch představuje v galerii svého rodného města obrazy, které ukazují, že mu žádný výtvarný styl není cizí. Vystavená díla oscilují mezi abstrakcí, zátiším, portrétem i moderním street artem.

Foto: Jan Šída , Právo

Některé obrazy Jaroslava Fritsche působí velmi sugestivním dojmem (Alenka).

Článek

A v tom právě tkví Fritschova zásadní potíž. Chce být výtvarně všude a vlastně není nikde. Kdyby měl návštěvník expozice říci, čemu se malíř věnuje, nevěděl by. Neinformovaný člověk by si dokonce mohl myslet, že v galerii vystavuje více autorů.

Kvalita jednotlivých děl velmi kolísá. V tak rozmanitém výtvarném rozptylu je zkrátka velice obtížné udržet laťku na odpovídající úrovni.

Když si například vezmeme Fritschovy portréty... některé vykazují slušnou výtvarnou práci i dobrou kompozici (Děda Lorenz, Alenka), jiné působí dojmem určité nedotaženosti.

Ženský portrét Linduška výše uvedeným nedostatkem trpí nejvíce. Kladení barev a vytváření plasticity tváře budí dojem, že dáma je nakažena leprou.

Foto: PRÁVO - Jan Šída

Jaroslav Fritsch pojal své zátiší opravdu realisticky (Mastné zátiší, 2004).

Zátiší nazvané výstižně Mastné zátiší s řeznickými nástroji a flákotou masa patří naopak k tomu lepšímu, co expozice ukazuje. Fritsch zvládl slušně jak barvu, tak kompozici. I plasticita krvavého masa je velmi působivá.

Určitě by měl malíř zmenšit svou signaturu na obraze (což platí ve více případech), protože působí rušivě a vypadá jako tagy pouličních writerů na zdech. Možná je to stylové, ale ne v případě klasického zátiší.

Najít správnou cestu

Nejméně vyrovnaně působí malířova abstraktní tvorba. V nefigurativních fantaskních obrazcích se často ideově ztrácí a působí velmi bezradně. A nezachrání to ani nesmírně výrazná barva.

Nad tvorbou Jaroslava Fritsche však není třeba lámat hůl. V některých momentech ukazuje, že talent má. Jde spíš o to, najít si tu správnou cestu a houževnatě po ní jít stůj co stůj. Malíři, na rozdíl od fotbalistů, totiž zrají poněkud déle a Fritsch je ještě mladý (ročník 1979), takže má na všechno dostatek času.

Celkové hodnocení 55 %

Jaroslav Fritsch

Městská galerie Beroun, do 25. července

Reklama

Výběr článků

Načítám